הבועה שתעקוף את הפקקים: שירות באבל יחל לפעול בסוף מרץ

לפני 5 שנים, חודש - 4 מרץ 2019, כלכליסט
הבועה שתעקוף את הפקקים: שירות באבל יחל לפעול בסוף מרץ
שירות התחבורה החכמה בגוש דן של דן ו-VIA יפעל בשעות 06:00 ל-22:00; הנוסעים יזמינו באפליקציה רכבים עם 10 מקומות ישיבה, ומי שיבריז 5 פעמים ייחסם מהשירות

בסוף החודש יתחיל לפעול בתל־אביב, רמת־גן וגבעתיים, אחד הניסיונות המסקרנים ביותר של המדינה להעביר אותנו מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ולהילחם בפקקים: Bublle ("בועה"), כך ייקרא שירות התחבורה החכמה החדש של חברת דן בשיתוף עם VIA ,שהוכרז בנובמבר האחרון.

השירות יופעל במתכונת מצומצמת כבר בסוף מרץ, ובמתכונת מלאה אחרי פסח.השירות יופעל בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 06:00 ל־22:00. דן רוכשת לצורך הפרויקט 100 מיניבוסים מרצדס ספרינטר. במיניבוסים יהיו 10 מושבים ושקע USB לכל נוסע.

השירות החדש הוא תחבורה ציבורית מהפכנית, שלא תפעל במסלולים קבועים כמו מוניות שירות ואוטובוסים, אלא באזורים שהוגדרו מראש. הנוסע יזמין נסיעה באמצעות האפליקציה ויציין מתי הוא מבקש לעלות לרכב, והאפליקציה תקבע לכל נהג מסלול מיוחד בהתאם לנקודות העלייה והירידה שביקשו הנוסעים. האיסוף יהיה מתחנת האוטובוס הסמוכה, שכן הרכבים לא יוכלו לעצור בכל נקודה בכביש. הנסיעה אמורה להיות מהירה יותר מאשר ברכב פרטי, בזכות השימוש בנתיבי תחבורה ציבורית, ומהירה יותר מאוטובוסים בזכות המתנה קצרה יותר בכל עצירה. 

משרדי האוצר והתחבורה יזמו את השירות במטרה לעודד לנהגים לוותר על הרכב הפרטי בנסיעה היומית לעבודה בשעות העומס. השירות אמור בין השאר לפתור את הבעיה של הגעה מתחנות הרכבת אל אזורי התעסוקה, ושל הנוסעים אל התחנות. עם זאת, נבחנת הארכת שעות הפעילות והפעלת השירות גם בימי שישי.

מי שיבריז - ייחסם

מחיר הנסיעה יהיה 15 שקל בשעות העומס ו־12 שקל בשעות השפל. זה כפול מנסיעה באוטובוס, אבל זול משמעותית ממונית. מזמין הנסיעה יקבל מידע מתעדכן לגבי זמן האיסוף והתראות על התקרבות הרכב לתחנה. אם הנוסע לא יהיה בתחנה, הנהג ימתין לו דקה בלבד. מזמין שלא יתייצב בזמן, יחויב כבר מהפעם השלישית במחצית מעלות הנסיעה גם אם לא נסע. בפעם הרביעית יחויב במחיר המלא, ואחרי הפעם החמישית הוא עלול להיחסם מהזמנת נסיעות.

הטלפון יגיד מתי לרדת

עם העלייה לרכב הנוסע יזדהה בפני הנהג באמצעות האפליקציה, ויעביר את הסמארטפון דרך מכשיר תיקוף. הנהג לא יעסוק במכירת כרטיסים, והתשלום יתבצע דרך האפליקציה.

מגבלה נוספת: באישור משרד התחבורה, האפליקציה תפעל כרגע בעברית ובאנגלית, אך לא בערבית. עם זאת השירות יהיה מונגש לבעלי מוגבלות פיזית, שיצטרכו לציין זאת בעת ההזמנה, ויגיע אליהם רכב עם מעלון. 

הנוסעים יהיו מוגבלים בהעלאת המטען לנסיעה. עם אופניים מתקפלים, למשל, אי אפשר יהיה לעלות. הנוסע יקבל התראה לטלפון הנייד מתי עליו לרדת מהנסיעה. התראות דומות יופיעו בלוח מידע במיניבוס, כאשר טרם הוחלט באיזה צעד לבחור כדי לשמור על פרטיות הנוסעים: ציון שם הנוסע בראשי תיבות, בכינוי שיבחר כל נוסע לעצמו, או במספר נפרד שתקבל כל נסיעה.

דן תהיה חברת התחבורה הציבורית הראשונה שתפעיל את השירות המתקדם בארץ. בנוסף המדינה מנהלת מו"מ עם אגד להפעלת שירות דומה בירושלים ובחיפה.

"Bubble יציע חוויית נסיעה ושירות שטרם נראתה בתחבורה הציבורית בישראל ויאפשר לעשרות אלפי תושבים באזור לוותר על הרכב הפרטי", אמרו שמואל רפאלי, יו"ר דן, ועופר זילביגר, מנכ"ל דן.

VIA הישראלית מפעילה שירותים דומים בארה"ב ובאירופה. "אנחנו מקווים שכמו בעשרות ערים אחרות ברחבי העולם, גם בישראל הטכנולוגיה שלנו תסייע ביצירת תחבורה ציבורית גמישה ומותאמת שתביא לחיסכון בזמן ובהוצאות", אמר גיא שר, מנהל הפעילות העסקית של VIA בישראל.

Support Ukraine