בשבוע שעבר נחשף כי נרשמה הצהרה על יבוא רכב השטח רולס רויס קאלינן, והוא יעשה בחודשים הקרובים את דרכו מבריטניה לישראל. כעת נודע ל"כלכליסט" כי חילוקי דעות בין המייבא לבין רשות המסים בנוגע לשווי קאלינן מעכבים את שחרורו מהמכס.
הרולס רויס, שתהליך היבוא שלה מטופל על ידי מגה קארגו שילוח ועמילות מכס, אינה הרולס רויס הראשונה שהחברה מטפלת ביבואה ארצה, אך היא כן היקרה ביותר. לפי הצהרת חברת עמילות המכס לרשויות, שווי הרולס רויס הוא 4.7 מיליון שקל, מה שהופך אותה לאחת המכוניות היקרות ביותר שיובאו לישראל - ולמכונית היקרה ביותר שיובאה לישראל השנה.
אולם ל"כלכליסט" נודע שבתהליך היבוא התגלעו חילוקי דעות בין הגורם המייבא לבין רשות המסים, שסבורה ששווי קאלינן הוא בפועל גבוה יותר מזה שהוצהר. כדי להסדיר את הנושא פנתה רשות המסים לשמאי חיצוני מטעם לוי יצחק, שנדרש להעריך את שווי הקאלינן. אחת הבעיות שניצבת בפני הגורמים שנדרשים להעריך שווי של מכונית כזאת לצורך חישוב מס הוא רשימת האופציות מרשימה הכוללת מאות אופציות, שבניגוד למכוניות עממיות, כל אחת מהן מעלה את שווי המכונית במאות, ולפעמים באלפי, דולרים. מחירה המשוער של קאלינן חדשה בארה"ב מתחיל בכ-690 אלף דולר, אך עשוי להגיע עד ל-790 אלף דולר עם תוספות. מרשות המסים נמסר: "בשל חובת הסודיות הקבועה בחוקי המס איננו יכולים להתייחס לידיעה".