מתפללים בנהיגה? זה לא יעזור לכם

לפני 4 שנים, חודשיים - 12 פברואר 2020, Walla!
מתפללים בנהיגה? זה לא יעזור לכם
נהג שנתפס נוהג תוך כדי הנחת תפילין הגדיל לעשות ואף כיסה את עיניו לקריאת שמע, מסתבר שזה אסור לא רק לפי החוק, אלא גם לפי ההלכה. גם הרב הראשי לישראל דוד לאו יוצא נגד התופעה

בשכונות דתיות ומתחרדות התופעה הזו נצפית כבר מספר שנים, נהגים העושים דרכם לבית הכנסת מעוטרים בטלית ותפילין במכונית. מקור המנהג אינו חדש ומופיע בשולחן ערוך בהלכות תפילין סימן כ"ה סעיף ב': "מי שהוא זהיר בטלית קטן (ציצית - ק.כ) ילבשנו ויניח תפילין בביתו וילך לבוש בציצית ומכותר בתפילין לבית הכנסת ושם יתעטף בטלית גדול".

הבעיה מתחילה כאשר קיום הציווי הזה ובמיוחד בזמן נהיגה, מתנגש עם הלכה פסוקה אחרת: "חייב אדם למשמש בתפילין בכל שעה שלא יסיח דעתו מהם" (שולחן ערוך, אורח חיים, כ"ח סעיף א'). אולם היסח הדעת עליו מדברת ההלכה הוא לדעת חלק מהפוסקים של קלות דעת או ליצנות, ועדיין, ולצד הדיון ההלכתי, האם נהיגה עם תפילין היא מעשה ראוי ורצוי? האם תפילה בזמן נהיגה אינה חוטאת הן לציווי התפילה והן לזה של חובת הזהירות בנהיגה? מסתבר שההלכה והחוק מיישרים קו בנושא הזה.

שמע ישראל

בתאריך 11/11/19 יום ב' בשעה 16:40 כביש 4 לצפון, ניידת תנועה סמויה מבחינה בנהג רכב נוהג ומתפלל תוך כדי כאשר תפילין סביב זרועו ותוך כדי כיסוי העיניים.

בדו"ח כותב השוטר "בעת אכיפה בניידת סמויה בכביש 4 לצפון, הבחנתי ברכב הנ"ל נוסע בנתיב הימני ביותר מתוך 4 נתיבים בכיוון הנסיעה ישר. היינו במקביל אליו ומשמאלו הבחנתי בנהג המתפלל תוך כיסוי עיניים ותפילין כרוך מסביב לזרוע שלו תוך כדי נסיעה. נעצר בשול ימין תוך קשר עין רצוף. הנהג לבדו ברכב. אין וילונות או חלונות כהים". ומה הנהג השיב? "לא הספקתי, אתה צודק".
הודאותו של הנהג באשמה והצדקת השוטרים לא סייעה לו במקרה הזה והאירוע הסתיים עם דו"ח בגין נהיגה בחוסר זהירות (סעיף 21 ג') שמשמעו קנס בגובה 500 שקלים ו-6 נקודות.

זו אינה הפעם הראשונה בה נתקלים גורמי האכיפה בביצוע עבירה זו ובשנת 2015 הגיע הנושא לבית המשפט לתעבורה. אז הוגש כתב אישום כנגד נהג בנסיבות דומות - שוטר הבחין בו שהוא נוהג תוך כדי שזה מניח תפילין, אוחז בסידור - ועל ראשו טלית שמסתירה את שדה ראייתו. אלא שבשונה מהמקרה הקודם, כאן, הואשם הנהג בסעיף אחר - נהיגה בקלות ראש.

עו"ד אלירן בלוטמן, מומחה לדיני תעבורה מסביר כי בדומה לנהיגה בחוסר זהירות, גם עבירה זו היא "עבירת סל" (עבירה המתאימה למספר רחב של מקרים שאינם מוגדרים כעבירות ספציפיות בחוק), שמעוגנת בסעיף 62(2) לפקודת התעבורה. הסעיף קובע כי עונשו של אדם שנוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה יהיה עד שנתיים מאסר. העבירה של נהיגה בחוסר זהירות היא עבירה קלה משמעותית מנהיגה בקלות ראש, היא אינה מחייבת העמדה לדין והעונש עליה הוא קנס על סך 500 שקלים ללא פסילת רישיון.

מרחב שיקול הדעת שניתן לשוטרים לקבוע איזו עבירה לייחס לנהג, רחב. ההבדל המהותי בין השניים הוא בהתרשמותם מחומרת ההתנהגות של הנהג, היחס שלו לתוצאות מעשיו והסכנה שגרם בנהיגתו וכמובן בחומרת הענישה. לדברי עו"ד בלוטמן, חרף היסח הדעת, התביעה המשטרתית תתקשה להביא להרשעה של נאשם שמיוצג היטב, בעבירת קלות ראש ובמקרים מתאימים ניתן להמיר את העבירה לנהיגה בחוסר זהירות ואף להמירה בעבירה בלי נקודות, בכפוף למסכת הראיות בתיק.

בסופו של יום, הנאשם לא טרח להגיע לדיונים ובית המשפט גזר על הנהג פסילת רישיון נהיגה למשך ארבעה חודשים, פסילת רישיון לשלושה חודשים על תנאי למשך שלוש שנים מהיום, וכן תשלום קנס כספי בסך 1,000 שקלים. השופטת ציינה "אין ספק כי מדובר בנהיגה באופן שמסכן את משתמשי הדרך. ספק בעיניי אם התפילה במקרה הזה הייתה מסייעת".

"אין שום היתר הלכתי"

סוגיית התפילה בכביש, אינה נוגעת רק להיסח הדעת והיעדר הריכוז, אלא גם ליחס לתפילה לא רק בהיבט תפעול הרכב, אלא גם לעצירה בשוליים לצורך כך. מכיוון שזמני התפילה קשיחים ומוגדרים, החשש להחמיץ אותם מביא הן מוסלמים ויהודים דתיים לקיים את מצוות התפילה דווקא בשולי הדרך, גם בכבישים מהירים - מצב שגם מסוכן מאוד ואסור חוקית באופן מפורש. לכך גם מתייחס הרב דוד לאו הרב הראשי לישראל בתשובה לפניית וואלה!רכב: "אין שום היתר הלכתי להיסח דעת תוך כדי נהיגה, גם לא לשם תפילה או לימוד וכו'. הקביעה חד משמעית, כך גם בנוגע לעצירה מסוכנת בצד כביש מהיר לצורך כך - הדבר אסור". הרב מבהיר כי בהיבט ההלכתי נהיגה עם תפילין אינה אסורה, אך היסח הדעת שפוגע בבטיחות הנהיגה - הוא הבעיה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בהיסח דעת היא אחת מהסיבות המרכזיות לתאונות דרכים קטלניות ולכן בכל נהיגה נדרש הנהג למגוון פעולות שדורשות ממנו את מלוא תשומת הלב. כאשר נהג מתפלל בנהיגה, או עושה כל פעולה אחרת הוא למעשה מסכן את חייו שלו וגם את של הסביבה שלו"

ההתייחסות של החוק לתפילה תוך כדי נהיגה, לעיתים בזמן אחיזת סידור ועיון בו זהה לצורך העניין לזו של התעסקות בסלולרי וכך גם הקנס שצריך להינתן בגינה. אבל צריך להפנות זרקור גם להיבט אחר מאוד של ההתנהגות הזו. בעוד ניתן לטעון שנהיגה עם תפילין וטלית על הראש לא מגבילים את הראות יותר מקפוצ'ון שמשוך על ראש הנהג - לנראות של ההתנהגות הזו מצד משתמשי הדרך האחרים יש בהחלט משקל. כאשר "הקפדה" על קיום "מצווה" מציירת את העושה אותה ככזה העובר על החוק, מזלזל בו, גם במחיר סיכון אחרים, שכרו של היחיד יוצא בהפסדו של הקהל שמוכתם.

Support Ukraine