מכרז חדש במשרד התחבורה: מי יוכל להתמודד עם איסתא בשוק רישיונות הנהיגה?

לפני חודש - 16 אפריל 2025, כלכליסט
מכרז חדש במשרד התחבורה: מי יוכל להתמודד עם איסתא בשוק רישיונות הנהיגה?
משרד התחבורה פרסם מכרז להקמת תחנות צילום ולהנפקת רישיונות נהיגה וכן רישיונות נהיגה בינלאומיים, בשאיפה להרחיב את התחרות בשוק ולצמצם את שליטת איסתא בשירותים החיוניים לכל נהג ישראלי

האם איסתא, החברה היחידה שמספקת כיום למשרד התחבורה שירותי הוצאת רישיונות נהיגה תישאר לבד בשוק? השבוע הפיץ משרד התחבורה מסמכים בקרב ספקיו שעוסקים בתהליך שרוב הישראלים שמחזיקים ברישיון נהיגה, או מעוניינים לטוס לחו"ל ולשכור מכונית מכירים היטב: מכרז להקמה ולהפעלה של תחנות צילום למבקשי רישיון נהיגה (או רישיון משיט), צילום והנפקה של רישיון נהיגה בינלאומי- ותרגום רישיון רכב. הזוכות יבחרו במחצית השנייה של השנה.

המכרז נועד לקבלת הצעות לתחנות הצילום למבקשי רישיונות נהיגה ומשיט, כמו גם להנפקת רישיון נהיגה בינ"ל. כיום מבחינה חוקית כל ישראלי שמוציא רישיון נהיגה שמעוניין ברישיון עם תמונה עדכנית או שהרישיון שלו פג תוקף/ מתעדכן (למשל: מוציא גם רישיון לאופנוע) חייב להצטלם עבור הרישיון במקומות שמורשים לכך. 

מעבר לכך, כיום ישראלים שמעוניינים לנהוג בחו"ל צריכים להוציא רישיון נהיגה בינלאומי, אבל כאן מדובר בסוגיה מורכבת, מכיוון שיש מדינות הדורשות את הרישיון הבינלאומי - ויש מדינות שלא. כעת, בהתחשב במצב הביטחוני והפוליטי, במדינות שבעבר לא דרשו את הרישיון הבינלאומי כבר דווחו מקרים של עובדים בחברות השכרה שהחליטו "לדייק יתר על המידה" עם נהגים ישראלים ולדרוש רישיון נהיגה בינלאומי.

המכרז עצמו מיועד לשתי חברות מתמודדות וחושף לא מעט מידע. הזוכים במכרז יקבלו חוזה לתקופה של 24 חודשים. לאחר מכן החוזה יוכל להתארך (בהתאם לבקשת הזכיין) לשנתיים נוספות. הזוכים במכרז ידרשו להפעיל 29 תחנות שירות בישראל שבכל אחת מהן יהיו זמינים כל השירותים (כלומר: צילום, רישיון בינ"ל וכו'). 

מסמכי המכרז חושפים עוד פרט מטריד: ייתכן שבעתיד הישראלים יצטרכו בכל מקרה להצטלם הרבה יותר לרישיון הנהיגה. הסיבה, כך מוסבר במכרז היא ש:"נכון להיום קיים במשרד התחבורה מאגר תמונות. המשרד פועל לצמצום מאגר התמונות ולכן בעתיד כמות האזרחים שיצטרכו להגיע ולהצטלם לצורך הנפקת רישיון נהיגה צפוי לגדול".

השירותים, כך מפרט המכרז, הם כאלה שכל ישראלי שנוהג יצטרך בנקודה זו או אחרת: צילום לכל מי שמבקש רישיון חדש (נהג חדש), כל מי שמחדש רישיון שפג תוקפו, מי שמוסיף דרגת רישיון חדשה או כפל רישיון נהיגה. וגם מבקשי רישיון משיט.

לצד אלה, הזוכה גם ינפיק רישיונות נהיגה בינלאומיים. אילו מדינות מכירות ברישיון הישראלי? זו נקודה בעייתית: כפי שפורסם ב"כלכליסט", כיום יש רשימה ארוכה של מדינות שחתומות על "אמנת וינה". כלומר, הן מכירות ברישיון הישראלי - אבל רק אם יוצמד אליו רישיון נהיגה בינלאומי. הרשימה כוללת עשרות מדינות, מאיראן ועד ארמניה וסרביה. עקרונית יש מדינות שלא מקפידות על הרישיון הבינלאומי, אבל כיום המצב שונה. כלומר, יש להוציא רישיון בינ"ל. 

המסמכים של משרד התחבורה קובעים כי:"משרד התחבורה פועל עם משרד החוץ להרחיב את ההכרה ברישיון הלאומי הישראלי". באתר של משרד התחבורה אגב מצוין במפורש שכיום אי אפשר לנהוג בחו"ל עם רישיון ישראלי בלבד, וזאת למרות שבעבר משרד התחבורה כן טען שהדבר אפשרי. כך, לפי אתר המשרד: "לפני יציאה לחו"ל, על בעלי רישיון נהיגה ישראלי להוציא רישיון בינלאומי. לא ניתן לנהוג במדינות זרות עם רישיון ישראלי בלבד".

המכרז אינו מציין כמה כסף ירוויחו שני הזוכים מכל השירות, אחרי הכל מדובר במכרז בו ההצעה האטרקטיבית ביותר תזכה, אבל המכרז כן מציין שמשרד התחבורה יקבל שישה שקלים ועשר אגורות מכל עסקה. לפי אתר משרד התחבורה כיום צילום של תמונה לרישיון הנהיגה הבינ"ל עולה שמונה שקלים (6.80 באילת). החלפה של התמונה ברישיון עולה 11 שקל (9.40 באילת)

כמה מרוויחים הספקים של משרד התחבורה? הנתון מסתתר בין היתר במסמכים של וועדות הפטור של המשרד. כלומר, הוועדות שמאשרות התקשרויות ללא צורך בוועדת מכרזים. הנתונים כמובן אינם עדכניים אבל ניתן לקבל מהם מושג. לדוגמה: בשנת 2020 בוצעה הארכה של ההתקשרות עם שני הספקים דאז של משרד התחבורה בגלל הקורונה: פמי פרמיום ואיסתא. כל אחד משני הספקים האלה קיבל ארבעה מיליון שקל עבור חצי שנה של הנפקת רישיונות. 

ממשרד התחבורה נמסר: "עד לבחירת זכיין חדש, חברת איסתא ממשיכה לשמש כזכיינית להפעלת תחנות צילום למבקשי רישיון נהיגה והנפקת רישיון נהיגה בינלאומי. יצוין, כי היום פורסם מכרז חדש לבחירת זכיין בתחום".

Support Ukraine