האופנועים בדרך לנתיב פלוס: נתיבי ישראל תערוך ניסוי בכביש החוף

לפני 4 שנים, 11 חודשים - 25 נובמבר 2019, כלכליסט
האופנועים בדרך לנתיב פלוס: נתיבי ישראל תערוך ניסוי בכביש החוף
בניסוי שיתקיים בשנה הבאה ייבחן האם יש סיכון בשילוב אופנועים בנתיב התחבורה הציבורית, במטרה לבטל את האיסור על רכיבתם שם; ניסוי דומה שנערך בת"א הראה כי אין בעיה בטיחותית

חברת נתיבי ישראל צפויה לערוך ב-2020 ניסוי לבחינת ההשלכות הבטיחותיות של רכיבת אופנועים וקטנועים בנתיבי תחבורה ציבורית בין עירוניים. הניסוי ייערך בנתיב פלוס בכביש בחוף, לאחר שיאושר ע"י משרד התחבורה.

כפי שנחשף בכלכליסט, החוק אוסר כיום על רכיבת אופנועים וקטנועים בנתיבים הבין עירוניים, אולם מעשית המשטרה לא אוכפת את האיסור מאז הופעל נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון לפני חודשיים. עם זאת, בקרוב יוצבו בחלק מנתיב פלוס בכביש החוף מצלמות אכיפה, ואלה כן אמורות להנפיק דוחות לכל כלי לא מורשה שייסע בנתיב. 

הרכיבה בנתיבי התחבורה הציבורית, העמוסים פחות מהנתיבים הרגילים, אמורה להיות מהירה ובטוחה יותר עבור הכלים הדו גלגליים ותסייע לעידוד השימוש בהם, כאחד האמצעים להתגבר על עומסי התנועה ובעיות החנייה בגוש דן. הניסוי יפתח למעשה את נתיב פלוס בכביש החוף לרכב דו גלגלי.

על קיום הניסוי סוכם בישיבה שקיימה סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי, בהשתתפות מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ ומנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר. נתיבי איילון, שמבצעת את פרויקט הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית העירוניים בגוש דן, תציב בהם שילוט המתיר לרכב דו גלגלי לנסוע בהם.

ניסוי שערך משרד התחבורה בתל-אביב הוכיח כי כאשר מתירים לרכב דו-גלגלי לנוע לצד אוטובוסים בנת"צ, לא נרשמה עלייה בתאונות או עיכובים כלשהם לזמן הנסיעה באוטובוס. בעקבות הניסוי אישר משרד התחבורה לפתוח את נתיבי התח"צ העירוניים לרכב דו גלגלי, אך פתיחתם של הנתיבים הבין עירוניים שהרשת שלהם תורחב בשנים הקרובות, תלויה בביצוע ניסוי נוסף.

לאחר החשיפה בכלכליסט כי כי אופנועים וקטנועים לא יורשו לרכוב בנתיבים הללו, הבטיח שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כי ההחלטה תיבחן מחדש. "בימים האחרונים קיבלתי פניות רבות של בעלי הרכב הדו־גלגלי בתמיהה מדוע לא מתאפשר להם לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית הבינעירוניים", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. "הוצגו בפניי גם תוצאות ניסוי מוצלח שערכה משטרת ישראל בשיתוף משרד התחבורה שאישר נסיעת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית. מאחר ואין לי שום רצון לפגוע בציבור נהגי האופנועים בישראל קיימנו דיון מקיף בנושא.

"כמו כן הובאה לידיעתי מדיניות אי־האכיפה של המשטרה כנגד בעלי אופנועים שנוסעים בשולי הכביש. יש בכך היגיון מסוים מאחר ובשוליים נהג האופנוע הרבה יותר דרוך וזהיר ויכול להיות שזה פתרון מספק", כתב השר.

הוא ציין שהנחה לבחון מחדש את ההחלטה ואף לבדוק את האפשרות לצאת, בתיאום עם משטרת ישראל, לניסוי נוסף בנת"צים הבינעירוניים כפי שנעשה בנת"צים העירוניים בהצלחה וכי החלופות הללו ייבחנו בקרוב.

המשטרה מפזרת ערפל: מותר לרכוב על השוליים, אך בזהירות

אחרי בוקר של כאוס על נתיבי איילון כתוצאה ממחאת הרוכבים, מרגיעה משטרת התנועה ומבהירה: לא יחולקו דו"חות לרוכבים זהירים שירכבו בשוליים מימין לנתיב הנסיעה

הסערה סביב אכיפת הרכיבה על השוליים - משטרת התנועה מאשרת כי לא תאכוף את החוק נגד רוכבים זהירים. אם מצאתם עצמכם הבוקר בפקק תנועה יוצא דופן, אפילו במונחי שעות העומס בנתיבי איילון, יש לכך סיבה. למעלה מ-100 רוכבים מחו - באופן מסודר ותחת פיקוח קרוב של רוכבים משטרתיים - על כוונת המשטרה לבטל את אפשרות הרכיבה על השול הימני, עליה הכריזה המשטרה בתחילת העשור.

מסמך פנימי של משטרת ישראל אשר דלף לרשתות (ראו בהמשך) לקראת סוף השבוע החולף, ובו הוראה לאכוף ביתר שאת את החוק האוסר על רכיבה מימין לקו ההפרדה המגדיר שוליים, עורר מחאה ואתמול (שבת) גם התארגנות מהירה של רוכבים לרכיבת מחאה איטית על איילון הבוקר. בעקבות הפרסומים, והמחאה הספונטנית שגרמה לפקקי ענק הבוקר, הגיע סנ"צ ערד זיתוני, מפקד סיירת האופנועים באגף התנועה, להבהיר את המצב החדש:

מה ההיגיון בזה שאתם מבטלים את אישור הרכיבה על השוליים, מה זה נותן?

"אני כאן כדי להעביר בצורה מאוד ברורה. א, אנחנו עם עלייה של מעל 50% בהרוגים על אופנועים. כשאנחנו באים ובוחנים את מכלול הסיכונים, העבירות שגורמות לפגיעה של הרוכבים, אנחנו מזהים שי שנהיגה פראית על השוליים. עכשיו אנחנו מתמקדים באנשים שעוקפים, במקום שיסעו בזהירות על השול, שזאת עבירה. הבעיה המרכזית זה שפירשו את מה שאנחנו באנו והתמקדנו בו".

אז למה שלא תשים מצלמת מהירות?

"חשוב לי ראשית שתדעו שאנחנו מאוד קשובים גם לנציגים של הרוכבים. בתוך כל זה דיברנו על נושא של מיקוד האכיפה שלא מתבטא באלה שעומדים בפקק ונוסעים בזהירות. עכשיו מה קרה? תירגמו את זה שתנועה נוסעת כסדרה, על הנתיבים, יורדים לשוליים ועוקפים את הרוכבים עצמם. עכשיו המיקוד שלנו הוא באלה שנוסעים על השול שאין שום סיבה, ואנחנו אוכפים בעומסי תנועה את אלה שמשתוללים ועוקפים".

אז אני שואלת אותך שאלה, כשיהיה עומס תנועה ויהיו נהגי אופנוע זהירים לא תתנו להם דו"חות?

"אנחנו לא מתמקדים בזה".

בוא נעשה רגע סדר, אני יוצא מהעבודה, עולה על הקטנוע, פקק. נוסע על השול 50 קמ"ש, האם זה בסדר?

"אלה עבירות שאנחנו לא מתמקדים בהם. חשוב לי לציין, מי שייסע במהירות ולא ישתולל הוא לא העניין שלנו באכיפה. וחשוב לי רק לציין אנחנו מעלים את האכיפה לא רק כנגד דו-גלגלי, גם כנגד אופניים חשמליים שנוסעים באור אדום עם באוזניות, וגם מול הרוכבים על קורקינט שמסכנים את עצמם".

יש כאן הנחיה מסודרת שכתובה בשפה משטרתית שפורסמה ב-2010: 'לשם הבהרה והצורך ביישום עיקרון הזרמת התנועה לא ירשמו דוחות לרכב דו-גלגלי בגין נסיעה בשול במצב של פקק או עומס תנועה'. אתה חותם על זה?

"אני בא ואומר לך פה שאנחנו לא מטפלים במי שנוסע בזהירות. במסגרת המיקוד שלנו בעבירות בריונות ועבירות מסכנות חיים, אנחנו עוסקים במי שמשתולל על השול".

Support Ukraine