קבוצת מגדל-קרסו-אלומה בדרך לזכות במכרז לרכישת 50% מאגד

לפני שנתיים - 8 אפריל 2022, גלובס
קבוצת מגדל-קרסו-אלומה בדרך לזכות במכרז לרכישת 50% מאגד
ההצעה של מגדל-קרסו-אלומה עמדה על רכישת חצי ממניות אגד לפי שווי של 5.62 מיליארד שקל לחברה • ההצעה של קרן קיסטון הגיעה למקום השני במכרז

קבוצת מגדל-קרסו וקרן אלומה קרובה מאוד להיות הזוכה במכרז לרכישת חברת התחבורה אגד. אחרי הליך מכרזי ארוך היום נודע כי הקבוצה הכוללת את חברת הביטוח, ויבואנית מותגי רנו וניסאן ובעלת חברת נדל"ן מובילה, הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר במכרז לרכישת 50% מחברת התחבורה והאוטובוסים, בשיתוף עם קרן "אלומה".

ההצעה של קבוצת מגדל-קרסו-אלומה העניקה לאגד שווי של 5.62 מיליארד שקל. באגד החליטו להתקדם אל מול הצעת הקבוצה, בכפוף למספר תנאים וביניהם העברת 15% מסכום ההצעה לאגד, עד ל-25 באפריל. אם תנאים אלו לא יתקיימו, אפשרות הרכישה תעבור לקבוצת קיסטון שדורגה במקום השני.

במהלך חודש מאי 2022 בכוונת אגד לקיים מהלך הסברה נרחב לקראת אסיפת בעלי המניות שתכונס לאישור העסקה .

יו"ר אגד, אבי פרידמן, עדכן את חברי אגד כי דירקטוריון החברה התכנס לקבלת החלטה לגבי בחירת ההצעה לרכישת מניות החברה, עליה הוא ימליץ בפני האסיפה הכללית של בעלי המניות.

"הליך צירוף המשקיע לחברה, שארך כמעט שנה, החל בהכנת החומרים שישלחו למשקיעים, לאחר מכן חשיפת המשקיעים למידע על קבוצת אגד ומתן מענה על שאלותיהם, פגישות בין צוותים מקצועיים, ביקורים באתרי קבוצת אגד בארץ ובחו"ל, ניהול משא ומתן עם המשקיעים, בחינת הצעותיהם ועוד. ההליך נוהל באופן סדור, מקצועי ושקוף, בליווי של בנק ההשקעות HSBC ושל חברות ייעוץ מהמובילות בתחומן כגון דלויט , KPMG ומשרד גרוס ושות'. בשלב הסופי הוגשו לאגד חמש הצעות לרכישת מניות החברה על ידי החברות המובילות במשק. ההצעות משקפות את האמון הרב שמביעות קבוצות המשקיעים באגד ואת הערכתן לגבי הצלחתה העתידית", כתב פרידמן.

מנתוני החברה, שפורסמו למשקיעים באוגוסט על ידי בנק ההשקעות HSBC המלווה את המכרז, עולה כי עסקי הליבה של אגד כוללים צי של כ-4,000 אוטובוסים, בהם מאות שמופעלים באמצעות חברות-בנות בבעלות מלאה בהולנד (EBS) ובפולין (MOBILIS). זאת, בנוסף לבעלות מלאה על "אגד היסעים", שמחזיקה בשליש מכלל שוק ההיסעים לתיירים, מקומות עבודה ומוסדות חינוך.

לאגד יש גם נכסי נדל"ן רבים, שקורצים לקבוצות השקעה רב תחומיות, בשטח כולל שמוערך בכ-400 אלף מ"ר, חלקם בפריים-לוקיישן. אגד גם מחזיקה ב-51% ממניות חברת "תבל מטרו" בשותפות עם שתי חברות סיניות, שזכתה במכרז להפעלת "הקו האדום" של הרכבת הקלה שאמור להיחנך בשנה הבאה.

עם זאת לרוכשים הפוטנציאליים ממתינים כמה "מוקשים". אגד אמנם נהנית מתמיכה ממשלתית של מאות מיליוני שקלים בשנה ברכישת אוטובוסים ומסובסידיות נדיבות הודות להסכם שחתמה עם הממשלה, אולם הוא צפוי לפוג ב-2029 ובשנים הקרובות תקטן התמיכה ברכש אוטובוסים חדשים.

בעיה נוספת שתעמוד לפתחם של המשקיעים נוגעת לשינוי פאזה מהותי שניצב בפני כל ענף ההיסעים בארץ ובעולם, בעקבות המעבר הצפוי לאוטובוסים חשמליים, שיהיה חובה בישראל החל מאמצע העשור. השינוי הזה יהיה כרוך בהצטיידות באלפי אוטובוסים חדשים, לצד שינוי במערך התשתית והתחזוקה, כולל הקמת חניונים לטעינה מהירה בכל רחבי הארץ שכרגע הם בבחינת "צווארי בקבוק".

ההסכם עם הממשלה גם מחייב את אגד, שמחזיקה כיום ב-32% מהשוק בישראל, לרדת בהדרגה לנתח שוק של 20% עד תום העשור.

 בנוסף, הרוכש צפוי להפוך לשותף של כ-1,300 חברי אגד, בעלי המניות שלה, ויקבל "בירושה" הסכמי שכר ותנאי העסקה די קשיחים, שעשויים להקשות על ביצוע תוכנית התייעלות מואצת שהיא חיונית. כיום עלויות השכר של אגד היא כ-40% מהכנסותיה ושיעור זה נחשב גבוה במונחים בין לאומיים. 

Support Ukraine