המחירים מתייקרים: קיה תיאלץ להפסיק לשווק את הספורטאז' 2 ליטר המוזל

לפני חודשיים, שבועיים - 24 יוני 2024, Walla!
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
אחרי יונדאי עם הטוסון, גם קיה תפסיק בשבועות הקרובים את מכירת הספורטאז' הבסיסי, אחרי שהחמרת תקנות הזיהום באירופה מוביל את הקוריאנים לעצור את שיווק המנוע הוותיק ביבשת

המכוניות הולכות ומתייקרות והפעם באשמת תקנות הזיהום: קיה תפסיק בשבועות הקרובים את מכירת הדגם הבסיסי של הספורטאז' בארץ עם מנוע 2,000 סמ"ק, לאחר שהיצרן עצר את השיווק שלו באירופה. בארץ יש עדיין מלאי קטן, שלאחר שייגמר תופסק המכירה.

בשבוע שעבר הכריזה יונדאי על תחילת שיווק הטוסון המחודש, ולראשונה נעדר מההיצע שלו אותו מנוע נטול הטורבו. טוסון וספורטאז' חולקים רכיבים מכאניים רבים, ובשני המקרים מדובר בתוצאה של הערכות קבוצת יונדאי-קיה לשלב הבא של תקנות הזיהום מכלי הרכב באירופה.

מאז 2023 נדרש כל יצרן המשווק את תוצרתו ביבשת להבטיח שממוצע פליטת הדגמים שהוא מוכר לא יהיה גבוה מ-93.6 גרם CO2 לק"מ, בגלל תפקידו של הפחמן הדו חמצני בהתחממות האטמוספירה. מי שחורג מהממוצע נקנס ב-1,000 יורו לכל CO2 לכל רכב שנמכר באותה שנה. אולם מינואר 2025 ייכנס לתוקף השלב הבא של המגבלות, והן יוחמרו לממוצע של 49.5 גרם CO2 לק"מ.

הספורטאז' 2 ליטר הוא הדגם המזהם ביותר בהיצע, עם 189 גרם CO2 לק"מ, לעומת 168 גרם ל-1.6 ליטר טורבו ששיווקו יימשך, 130 גרם לגרסה ההיברידי ו-25 גרם לפלאג אין, שימשיכו גם הן להימכר.

בישראל לא נהוגה מדיניות הקנסות ליצרנים, אלא אפשרות לקבלת הנחת מיסוי ירוק של עד 16 אלף שקל לדגמים מיעוטי זיהום, אולם הספורטאז' 2 ליטר מדורג ממילא בקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר, 15, ואינו מקבל כל הטבה.

אותו מנוע ימשיך להגיע לארץ עם הקיה סלטוס המעט יותר קטן, שמיובא בתקינה אמריקאית, המחמירה פחות בענייני זיהום אוויר.

בהיותו פשוט יותר מכאנית הוא גם הגרסה הזולה ביותר של הספורטאז', ומוצע במחיר של החל מ-177 אלף שקל, לפני הנחות. זאת לעומת דגם ה-1.6 טורבו המאובזר פחות, שמחירו מתחיל ב-180 אלף שקל, וההנחות עליו קטנות יותר. במקביל עבר גם הספורטאז' למנוע ה-1.6 ליטר טורבו המחודש, שאיבד 20 כ"ס מההספק לטובת הפחתת הפליטות, וכעת מפיק 160 כ"ס.

Support Ukraine