תמשיכו לנשום סולר: טסלה ישראל מסרבת למכור חשמליות למוניות

לפני 3 שנים, חודש - 16 פברואר 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
אפילו בניו יורק כבר אפשר לנסוע במונית חשמלית, וגם באירופה מעודדות הרשויות את נהגי המוניות לנטוש את מנועי הדיזל המזהמים. טסלה מודל 3 היא החשמלית העממית הראשונה עם טווח לנסיעה יומית של מונית, אבל נהגי מוניות לא יכולים לרכוש אותה. טסלה: מעדיפים להתמקד כרגע בלקוחות פרטיים

מונית הטסלה שהזמנתם לא תגיע בקרוב: טסלה ישראל מסרבת למכור את המכוניות החשמליות שלה לשימוש כמונית בישראל, למרות שהטווח שלהן הופך אותן כמתאימות מאוד למשימה, עם יתרונות בעלויות השוטפות לנהגי המוניות, והפחתת זיהום האוויר בערים.

החברה, שמרכזת בינתיים את המכירות שלה דרך האתר שלה, אינה מציעה בו אפשרות לרכישה כמונית, הפטורה מתשלום מסי קנייה, ושנהגיה מקבלת החזר על המע"מ ששילמו. מוקד השירות הטלפוני של החברה אינו זמין לסייע בכך. 

"טסלה מבטיחה טווח נסיעה של יותר מ-400 ק"מ, וזה כבר מספיק לנהיגה היומית שלי, בלי שאצטרך להפסיד זמן על חיפוש עמדת טעינה באמצע היום", סיפר השבוע נהג מונית ותיק. "אבל אני לא מצליח להגיע אליהם לעשות הזמנה".

טסלה מודל 3, שעולה לאדם פרטי 180 אלף שקל, תעלה לנהג מונית 144 אלף שקל בניכוי המסים. מדובר במחיר הגבוה בכ-40 אלף שקל ממונית פופולרית כסקודה אוקטביה דיזל, אבל החשמלית אמורה להציע עלויות שוטפות זולות משמעותית, בעיקר חיסכון של אלפי שקלים בחודש בעלויות הדלק, וחיסכון משמעותי בעלויות האחזקה במוסך.

רוב המוניות בארץ נמכרות דרך סוכנים המתמחים בכך ומחזיקים בהסכמי בלעדיות עם יבואני הרכב. טסלה ישראל טרם התקשרה עם אחד מהם, למרות שהיא עובדת עם קבלנים חיצוניים בתחומים אחרים כמו התקנת עמדות טעינה (אפקון), מוסכי פחחות (שגריר), ביטוח (הפניקס) ומימון (מימון ישיר). 

יצוין כי בעולם, וגם בישראל, מנסות הרשויות כיום לעודד נהגי מוניות לנטוש את מונית הדיזל, שהמנועים שלהם סובלים משיעורי פליטה גבוהים יחסית של גזים וחלקיקים המסוכנים לאדם. ב-2019 הפעיל המשרד להגנת הסביבה במימון קק"ל תוכנית סיבסוד לנהגים שירכשו מוניות היברידיות. במכרז להפעלתה זכתה טויוטה, ומספר המוניות שמכרה זינק באותה שנה פי 3 לכ-800 יחידות. פיילוט של משרד האנרגיה להפעלת 20 מוניות ניסאן חשמליות בתל אביב בוטל בגלל קשיים רגולטורים במשרד התחבורה.

בניו יורק כבר פועלות מוניות צהובות של טסלה, וכך גם בלונדון, בברצלונה ובאמסטרדם. עם זאת, הפעלת צי של כ-70 מוניות בשדה התעופה סכיפהול הביאה בדצמבר האחרון לתביעה של חברת המוניות BIOS שעובדת בשדה נגד טסלה, על סך 1.3 מיליון יורו.

בחברה טענו כי דגמי מודל S שהפעילו בתחילה לא הצליחו לעמוד בהבטחה לטווח של 400 ק"מ בין טעינות. החלפתן בדגמי מודל X פתרה את בעיית הטווח, אבל לא תקלות שונות, שהטיפול בהן התעכב בגלל שטסלה הגבילה את החברה לטיפול רק בשתיים מהמוניות שלה בו זמנית, מה שגרם לטענתה לחלק מהרכבים לעמוד ללא שימוש במשך שבועות ארוכים. בנוסף סירבה טסלה להעניק למוניות אחריות ארוכה יותר משהיא מעניקה לרכב פרטי, כך שכבר אחרי 80 אלף ק"מ חברת המוניות נאלצה לממן תיקונים בסך מצטבר של 150 אלף יורו.

מטסלה נמסר כי החברה מעדיפה להתמקד כרגע בישראל במכירות לשוק הפרטי בלבד, ותבחן את הרחבת המכירה בעתיד.

Support Ukraine