תשכחו מתחבורה ציבורית בשבת: "סטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה"

לפני 7 שנים, 9 חודשים - 22 יוני 2016, גלובס
Illustration
Illustration
ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה הצעת חוק שנועדה לאפשר לרשויות מקומיות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת . 72% מהציבור בישראל ו-52% מהציבור הדתי בעד הפעלה בשבת

הסטטוס-קוו יישאר על כנו, ולא תהיה תחבורה ציבורית בשבת. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום את הצעת החוק של ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) לפיה רשויות מקומיות יוכלו להחליט אם ברצונן להפעיל קווי תחבורה ציבורית בשבת.

בשיחה עם "גלובס" אמרה היום גרמן כי "אנחנו לא נוותר. נגיש הצעה שוב עוד חצי שנה, ועוד שנה ושוב ושוב עד שהיא תעבור". לטענתה "המצב הקיים היום הוא מצב של עוול. תחבורה ציבורית בשבת זה סיפור חברתי. היא בשביל צעירים ומבוגרים שאין להם רכב פרטי, ובשביל אוכלוסייה שלא יכולה להרשות לעצמה להחזיק אוטו".

סיכויי ההצעה לזכות בתמיכת השרים היו נמוכים מלכתחילה, שכן בהסכמים הקואליציוניים שחתמה סיעת הליכוד עם ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, היא התחייבה "לשמור על הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה".

לטענת גרמן, "את ההסכמים האלה הכתיבו 5% מהכנסת שיש להם זכות וטו. זהו מצב לא דמוקרטי. רשויות צריכות להחליט אם הן מעוניינות בתחבורה בשבת או לא. בני-ברק, ירושלים ונתניה יכולות להחליט שהן לא מעוניינות, אבל הרצליה, תל-אביב, פתח-תקווה, באר-שבע והפריפריה, שם התחבורה הציבורית בשבת היא נחוצה כפליים, כן".

נציין כי עיריית הרצליה הודיעה לפני מספר ימים על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. אלה יחלו לפעול החל מחודש יולי. ראש העירייה, משה פדלון, סיפר כי "הקו יעבור בצירים מרכזיים ויאפשר להגיע אל חוף הים, הפארק, המרכז הרפואי ואזור הבילויים במערב העיר בנוחות ובצורה שוויונית".

עוד נציין כי על פי חוק מחויב משרד התחבורה לאפשר לרשויות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. סעיף 386 א' לפקודת התעבורה קובע כי אכן לא יינתן רישיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, למעט במקרים מסוימים, ובהם שירותי הסעה לבית חולים, ליישוב ספר וליישובים שתושביהם אינם יהודים, ושירות הסעה שהוא חיוני מבחינת ביטחון הציבור או שהוא חיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית.

לפיכך, בשנים האחרונות שלחה סגנית ראש עיריית תל-אביב לתחום התחבורה מיטל להבי, לשר התחבורה ישראל כ"ץ, בקשה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת באמצעות קווים חדשים של מוניות שירות. מכתביה לא זכו למענה. בשיחה שקיים "גלובס" עם ח"כ דב חנין, המכהן כיו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, הוא תקף בחריפות את משרד התחבורה וטען כי "מדובר במצב של עבריינות. המשרד מפר את החובה שמוטלת עליו לספק תחבורה ציבורית בשבת לבתי חולים".

"אטימות פושעת וכניעה מבישה"

72% מהציבור היהודי בישראל תומך בתחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות וחגים - כך עולה מסקר שמפרסם היום מכון סמית לעמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. זאת לעומת תמיכה של 63% בשנת 2011 ושל 58% בשנת 2010.

על פי הסקר, 94% מהחילונים בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכך גם 67% מהמסורתיים. נתון מעניין הוא ש-52% מהציבור הדתי תומך גם הוא בהפעלה בשבת (מתוכם 49% בתחבורה ציבורית בהיקף חלקי ו-3% בהיקף מלא). 97% מהחרדים מתנגדים.

המכון בחן גם את אחוז התמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי חלוקה למפלגות. כך עולה כי 65% ממצביעי הליכוד הם בעד תחבורה ציבורית בשבת באופן חלקי או מלא, 86% ממצביעי כולנו הם בעד, ו-91% ממפלגת ישראל ביתנו הם בעד. מצביעי הבית היהודי גם הם ברובם בעד תחבורה ציבורית בשבת, עם תמיכה של 65%. בין מפלגות הקואליציה שרוב מצביעיהן מתנגדים להצעה, ניתן למנות את המפלגות החרדיות ביניהן מצביעי ש"ס (80% התנגדות) ומצביעי יהדות התורה (100% התנגדות).

לטענת מנכ"ל חדו"ש הרב אורי רגב, "קיים פער בלתי נסבל בין עמדות הציבור, כולל מצביעי הקואליציה, שהם בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת של הקואליציה. למרות זאת ולמרות הצורך החיוני, משרד התחבורה אינו מאפשר זאת".

הוא הוסיף, כי "קשה לחשוב על הצעת חוק יותר הגונה ומידתית מזו של גרמן - ההחלטה על הפעלת קווים בשבת תעבור לידי התושבים, יופעלו רק הקווים החיוניים ובתדירות הנחוצה. לא יכול להיות שום נימוק סביר לדחיית ההצעה, חוץ מאשר כפייה דתית דורסנית לשמה והכניעה המבישה של הקואליציה לכוחנות הזו. זה בדיוק סוג הכפייה שהופך את המפלגות החרדיות והרבנות הראשית לאויבות הגדולות ביותר של היהדות ומשניאות את היהדות על הציבור הרחב". 

Support Ukraine