הוזמנו לאירוע המסתורי של קופרה, מה היה שם?

לפני שנה, 10 חודשים - 10 יוני 2022, Walla!
הוזמנו לאירוע המסתורי של קופרה, מה היה שם?
תחת הסלוגן "דחף בלתי ניתן לעצירה" חשפה קופרה באירוע נוצץ בברצלונה סופר מיני חשמלית ראשונה וצמד דגמי SUV מחושמלים, המהווים אבן דרך נוספת בדרך ליצור של חצי מיליון מכוניות מדי שנה

ארבע שנים לאחר שנפרדה קופרה ממותג סיאט ויצאה לדרך עצמאית כמותג ספורטיבי ואופנתי, הרחקנו עד ברצלונה לאירוע הגדול של היצרן אליו הוזמנו קרוב ל-700 עיתונאים מכל רחבי העולם, ובו סיכמה קופרה את השלב הראשון שלה כמותג עצמאי, והציגה את החזון שלה לשנים הקרובות עם שלושה דגמים חדשים ומחושמלים האמורים לתמוך באסטרטגיית היצרן להגיע לייצור של חצי מיליון מכוניות מדי שנה.

"מדובר באירוע העולמי הגדול ביותר של קונצרן פולקסווגן, בו הושקעו כמה עשרות מיליוני יורו ובין האורחים שצפויים לכבד את האירוע יהיו גם ראש ממשלת ספרד, שחקני קבוצת הכדורגל של ברצלונה ומשפיענים נוספים", זה היה אחד המשפטים/ שמועות שהופצו כטיזרים טרם האירוע, ולצורך ההשתתפות באירוע היוקרתי אף התבקשנו לכבד את המארחים ולהגיע בלבוש אלגנטי ולא חלילה בג'ינס. ובכל זאת, לא באמת הופתעתי כאשר את האירוע הנחה מנכ"ל קופרה העולמית ווין גריפית' שהתייצב על הבמה היוקרתית דווקא בג'ינס.

מה שהיה...

באותן ארבע שנים שחלפו הציגה קופרה ביצועים מרשימים: דגמי הקופרה אטקה, קופרה לאון החדשה והפורמנטור (ה-"100% קופרה" הראשון וזה שאין לו אח חורג במותג סיאט) זכו להצלחה בעולם, והחברה נכנסה לאחרונה גם לשוק החשמלי עם הקופרה בורן. כיום מתקרב היצרן לקצב יצור של 200,000 מכוניות בשנה, מציג בגאווה 70 פרסים שאספו הדגמים שלו בעולם בארבע שנים האחרונות וחשוב מכל עבורו, גם ההכנסות צמחו מ-430 מיליון יורו בסיום שנת השיווק הראשונה שלו, ל-2.2 מיליארד יורו אשתקד, כאשר אחת הסיבות לכך היא פעילות הן בקרב מותגי ה-"מאס-מרקט" אלו שנמכרים בכמויות גדולות והן בשוק הפרמיום. בין המדינות שדווח באירוע על חדירה מוצלחת לשוק, הוזכרה גם ישראל.

השקה בקיר המוות של המסלול הנטוש

קופרה הוא לא מותג רכב שגרתי המבקש להישען על מורשת וידע של עשרות שנים שנצברו אצל חברת האם פולקסווגן, אלא מותג שנבנה ע"י אנשים, או שבט כמו שמכנה היצרן את לקוחותיו, עם פניה לדור הצעיר שמתעניין יותר בעיצוב, סטייל, טכנולוגיה ורשתות חברתיות, ואולי קצת פחות בנהיגה למרבה המבוכה, בטח כאשר מדובר במותג ספורטיבי המייצר לא מעט דגמי ספורט מרגשים ומהנים לנהיגה. חווית הנהיגה היא כנראה הסיבה העיקרית מדוע המיקום שנבחר להצגת החזון העתידי של היצרן (וגם של השקת המותג העולמית לפני 4 שנים) היה מסלול המרוצים האגדי של תרמאר (Terramar) בפרברי ברצלונה, המתאפיין במסלול אובלי עם שיפועי צד שבחלק מהמקומות מגיעים לזווית של יותר מ-60 מעלות, אשר מצד אחד אולי לא דורשים יותר מדי טכניקה בנהיגה, אך מצד שני בהחלט דורשים אומץ רב כדי להגיע למגבלות המסלול ולנסוע כמעט "על הצד", משהו בסגנון שאולי מזכיר את "קיר המוות" ששירת את פעלולי האופנוענים בלונה פארק של תל אביב בשנות ה-80.

מה שקצת עצוב בסיפור של המסלול הזה אשר הושק לפני 99 שנה ונחשב לאחד משלושת מסלולי המרוצים הראשונים בעולם, הוא העובדה שמיד לאחר המרוץ הראשון המפעילה נקלעה לקשיים כלכליים שהובילו לסגירת המקום בתוך פחות משנה ומאז הוא עומד נטוש.

לאחר מינגלינג קצר במתחם ממוזג שהוקם מתחת לטריבונת הצופים, אפשרה לנו קופרה כניסה רגלית למסלול המרוצים האגדי, שם לאורך המסלול הוצגו שלל דגמי הספורט המוכרים של היצרן, לצד דגמים נדירים יותר כמו הפורמנטור VZ5 (הרכב היחיד מחוץ לאודי שקיבל את מנוע ה-5 צילינדרים המפורסם של היצרן, המשרת גם את ה-RS3), מכונית הטורינג קופרה TCR, וגם הנציגים לעידן החשמלי כמו קופרה e-Racer המגדירה את עתיד הספורט המוטורי באופן שיהפוך אותו לנקי יותר לסביבה וחסכוני יותר ומפלצת השטח מעוררת החושים בגרסת האקסטרים שפותחה בשיתוף ABT.

העידן החשמלי עפ"י קופרה

במהלך האירוע חשפה קופרה גם שלושה דגמים חדשים המכוונים לעידן החשמלי ואמורים להגיע לשוק עד 2025. הראשון שהוצג הוא קופרה תרמאר (ע"ש מסלול המרוצים) המצטרף לנבחרת דגמי הפנאי של היצרן ואמור להיות הגדול והמרווח שביניהם. הדגם אשר ייוצר בשיתוף אודי, יוצע בגרסאות מיקרו-היברידיות או היברידי-נטען עם הבטחה לטווח נסיעה של עד 100 ק"מ על חשמל בלבד, ויפנה בעיקר לאלו שעדיין לא בשלים למעבר לרכב חשמלי מלא. הדגם השני שנחשף הוא קופרה טווסקאן, גרסת הייצור של דגם הקונספט מלפני 3 שנים, אח חורג לפולקסווגן ID.5 ונציג נוסף בסדרת רכבי הפנאי החשמליים בעלי עיצוב דמוי קופה שהולכים ומתרבים. היצרן לא ממש חשף פרטים טכניים אודות צמד הדגמים הנ"ל ואף מיהר להורידם מהבמה ולא אפשר לנו להתרשם מהם מקרוב. צפי הגעה לשוק: 2024.

סופר-מיני חשמלית ראשונה לקונצרן פולקסווגן

כוכבת ההשקה היתה הקופרה אורבן רבל (UrbanRebel) המרהיבה שהוצגה עדיין כדגם קונספט ומדגימה כיצד תראה הסופר-מיני החשמלית הראשונה של היצרן. הדגם עתיד לשמש גם כפלטפורמה לפיתוח הסופר-מיני החשמליות הראשונות גם של אודי, סקודה וסיאט, אשר יחליפו בשנים הבאות את דגמי מנועי הבערה הפנימית. לצד מרכב באורך 4 מטרים ועיצוב שרירי ומפתה שעדיין לא ברור כמה ממנו ימשיך גם לגרסת הייצור, האורבן רבל תצויד במנוע חשמלי 226 כ"ס והנעה קדמית שמבטיחים 6.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש וטווח נסיעה משוער של 440 ק"מ. היצרן מבטיח גם התנהגות ספורטיבית שתכלול את ה-DNA של קופרה, המרמזים אולי גם על מחליפה עתידית ראויה לאיביזה קופרה שירדה מפס הייצור לפני כמה שנים. גם בתא הנוסעים תמצאו כל מיני התחכמויות, וכחלק מהפניה לדור החדש מתגי התפעול מההגה נראים כמו שלט פלייסטיישן.

בקופרה מדווחים על השקעה של 10 מיליארד יורו בפיתוח הדגמים החשמליים החדשים, השקעה שנחשבת לגדולה בהיסטוריית תעשיית הרכב הספרדית, זו אמורה לתמוך בשאיפות היצרן להגיע ליצור של חצי מיליון מכוניות מדי שנה. אם נסתמך על תגובות הקהל באירוע, נדמה שהם נמצאים על המסלול הנכון.

אז את שחקני הכדורגל של קבוצת ברצלונה לא פגשנו בסוף, והסתפקנו בשחקנית מקבוצת הנשים שלהם (שדי פופולרית אגב), וכדי להעלות לנו קצת את הדופק זכינו לצפות בכמה הקפות מרשימות של הדגמים החשמליים שלהם על שיפועי המסלול האתגר במופע אור-קולי מרהיב, ואם כבר דיברנו קצת על כבוד לשוק הישראלי בסיפור החדירה אליו, אז גם על הבמה קיבלנו טעימה מקומית בחו"ל עם הופעה של מרינה מקסימיליאן שהפגיזה במופע סוחף ומהזווית שלנו הישראלית, בהחלט גם מרגש.

Support Ukraine