צה"ל מכווץ את מכונית הקצינים החדשה

לפני 4 שנים, 5 חודשים - 24 אוקטובר 2019, כלכליסט
צה"ל מכווץ את מכונית הקצינים החדשה
לאחר שאף חברת ליסינג לא ניגשה למכרז לרכב הרס"נים והנגדים הבכירים, יופחתו דרישות הממדים והבטיחות. המשמעות: בצבא קיוו לשדרג את האטראז' לג'יפונים, אבל יקבלו מכוניות סופר מיני

המיצובישי אטראז' הצמודה של אלפי אנשי קבע תוחלף במכונית סופר מיני. כך עולה מהמסמך המקדים למכרז. 

לאחר שאף חברת ליסינג לא ניגשה למכרז הקודם, בטענה שאינו כלכלי, ערך צה"ל סדרת שינויים בדרישות המכרז החדש, שנותר עם דרישה ל-4,600 מכוניות ואופציה להכפלת המספר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", עלה רף המחיר העליון של הרכב שחוכר משרד הביטחון עבור צה"ל מ-100 ל-106 אלף שקל, כדי להפוך את העסקה לכדאית יותר לחברות הליסינג, מה שחייב את הגדלת תקציב המכרז בעשרות מיליוני שקלים.

בנוסף התפשר צה"ל בדרישות הבטיחות: בוטלה דרישת החובה למערכת בלימת חירום אוטונומית, למרות שמדובר במערכת משמעותית שקיימת כבר ב-90% מהמכוניות החדשות שנמכרות בארץ. כן הופחת ציון המינימום לרכבים המועמדים במבחן הריסוק האירופי, מ-5 מ-5 כוכבים, ל-4 מ-5 כוכבים. יש לציין כי כיום ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP ממעט לרוב להעניק ציוני בטיחות של 4 כוכבים, זאת לנוכח התקדמות משמעותית ברמת הבטיחות של מכוניות חדשות בשנים האחרונות. עם זאת, בשנים האחרונות הארגון כן מעניק לעתים "ציון מפוצל" למכוניות - כלומר ציון חלקי של ארבעה כוכבים לרכב נטול מערכות בטיחות אקטיביות וציון מלא של חמישה כוכבים לאותו דגם כאשר הוא מצויד מערכות אקטיביות. במקרה של רכבים שזכו לציון המפוצל, כדוגמת קיה סיד וניסאן מייקרה, נפגעו אחוזי הבטיחות של הרכבים בסעיפים שונים. 

"בחנו את המצב הקיים עם רכבי האטראז התאמנו את דרישות המכרז במטרה להביא לשדרוג חווית הנהיגה והבטיחות של משרת הקבע ובני משפחתו, ועדיין יעמדו במגבלות החשב הכללי והדרישות של משרד האוצר בהיבט שווי שימוש הרכב ורמת המחירים המותרת", אמר לאתר צה"ל ראש החטיבה הטכנולוגית ליבשה הנכנס, תא"ל טל אהרון. לדבריו, "ישנן דרישות מהותיות בנושא הבטיחות, לדוגמה, דרישות סף נוקשות בהיבט ציון במבחן הריסוק של הרכב והן בהיבט ציון רמת הבטיחות הכוללת. זאת כחלק מהפקת לקחים, על מנת לשפר את רמת בטיחות הנהיגה של המשתמש". יצוין כי למרות שהאטראז', שלא משווקת באירופה, לא נבנה במבחן הריסוק האירופי, מיצובישי ספייס סטאר הזהה לה קיבלה בו 4 כוכבים, אותו ציון מינימום שנדרש כעת.

לאחר שהאטראז' גררה ביקורת רבה מצד משתמשיה מאז נבחרה ב-2014, קיוו הפעם בצה"ל לקבל הצעות לג'יפונים זולים, כמו קיה סטוניק וסיאט ארונה. רכבים זולים וחסכוניים יחסית, אך גם אופנתיים ומבוקשים יותר. אולם לאחר שלא התקבלו הצעות לרכבים כאלה, במכרז החדש הוחלט לשנות כיוון. דרישת האורך המינימלי הופחתה מ-4.1 מטר ל-3.97 מטר, ודרישת נפח תא המטען המינימלי רודדה מ-350 ל-300 ליטר. האטראז ארוכה יותר (4.24 מטר) ובעלת תא מטען גדול יותר (450 ליטר). הרוחב המינימלי עלה מ-1.67 מטר באטראז' ל-1.70 מטר במכרז החדש. בצה"ל טוענים כי רוחב כזה יאפשר לשאת במושב האחורי 3 ילדים בהתקני ריסון, אולם בשוק האזרחי 1.80 מטר נחשב לרף שמאפשר הסעת 3 ילדים בנוחות, מה שהיה מחייב את הצבא להחכיר מכוניות משפחתיות, יקרות יותר, כמו שהוא מעניק לקצינים בדרגת סא"ל.

התוצאה: כעת עומדות בדרישות המינימום מכוניות סופר מיני רבות, ובהן יונדאי i20, קיה ריו, סיאט איביזה, סקודה פאביה, סיטרואן C3 ופיג'ו 208. מביניהן נראה כי לצמד הקוריאניות יש את הסיכוי הטוב ביותר לנצח במכרז, לפי שיעור ההנחות שהעניקו עד כה קיה ויונדאי במכרזים דומים. יונדאי וקיה זכו גם במכרז מנהל הרכב הממשלתי לרכב משפחתי קטן עבור שירות המדינה וגופים ממשלתיים. ייתכן שגם קיה סטוניק תעמוד בדרישות המינימום, אולם עלות ההחכרה שלה תהיה גבוה יותר משל מכוניות הסופר מיני.

לדברי גורמים בענף הרכב, במהלך השבועות האחרונים הדגישו יבואני הרכב בפני נציגי משרד הביטחון כי פרסום של המכרז לפני ינואר עלול לפגוע בסיכויי ההשתתפות של דגמים רבים, זאת לנוכח העובדה שבינואר צפויים מחירונים חדשים להתפרסם.

Support Ukraine