מבצעים והנחות ענק על רכבים חדשים? הסיבה נמצאת עמוק בחול

לפני 9 חודשים, 3 שבועות - 6 יולי 2023, כלכליסט
מבצעים והנחות ענק על רכבים חדשים? הסיבה נמצאת עמוק בחול
זמן לא רב אחרי גל ההתייקרויות בשוק המכוניות והחודשים הארוכים שקוני הרכב החשמלי נאלצו לחכות לו, הגיע לפתע גל הפוך של מבצעים והנחות. הסיבה: מאגרי ענק של מכוניות לא מכורות, שממתינות באילת וסובלות מחול, דהיית צבע והמון אבק. יצאנו לראות את אלפי המכוניות והמסקנה: לפעמים הנחה היא עסק יקר

מי שנוסע בימים אלה לאילת דרך כביש הערבה ועוצר להתרעננות ביטבתה, כנראה שלא ישים לב לחומה גבוהה מעשה ידי אדם שמורכבת מערימות חול ואבנים ושנמצאת ממש מחוץ לחניון וחוסמת את המראה שאחריה. יש לכך סיבה. מאחורי החומה ממתינות מאות מכוניות חדשות ללא מספרי רישוי, אולי אפילו אלפים. מכוניות שנתונות לחסדי השמש המדברית הקופחת, טמפרטורות גבוהות, אבק וגדודי זבובים. הן יושבות במדבר ומחכות בסבלנות. 

יטבתה לא לבד. במרכז החניון לטווח הארוך ששוכן על חורבות שדה התעופה הישן של אילת הוצבו מכולות קומותיים שמחלקות את החניון לשני חצאים. לא מדובר רק במכולות: יש בקצה גדר תיל ועמדות שמירה, מעין מגרש מבוצר במרכז אילת ומי שיתקרב צפוי לעבור במהרה חקירה על ידי השומרים. גם בלב אילת מאחורי חומת המכולות ניתן למצוא מאות, אולי אלפי מכוניות חדשות: חלק פתוחות, כולן מטונפות מהמסע בים ומהאקלים המדברי. 

שבוע שעבר בנמל אילת היה יום אקשן, כאשר אוניה של ענקית הספנות NYK המתינה מחוצה לו וחיכתה לפרוק רכבים בזמן שאוניה נוספת המתינה קשורה למזח כשמאות מכוניות חדשות נפרקו ממנה ומיהרו לכיוון הרציפים שבכל מקרה היו עמוסים במכוניות חדשות. חוסר המקום כל כך ניכר, שהמכוניות החדשות בנמל חונות גם ברגע זה בכל מקום פנוי בו: על כורכר, אספלט - הנמל מתפקע. המכוניות החדשות לא סותמות רק את הנמל: במשטחי הכורכר שמעליו אפשר למצוא עוד אלפים מהן - הן סותמות כל פינה פנויה בחניונים סביבו. בשנה שעברה מגרשי הכורכר היו ריקים, לפני שנתיים הנמל היה ריק. כעת המצב שונה.

לפי נתוני רשות המסים יובאו ארצה 117,244 מכוניות חדשות בחמשת חודשי השנה הראשונים של 2023, עלייה לא ממש משמעותית ביחס ל-109,425 מכוניות חדשות אשתקד. אבל 2023 היא אינה 2022. שוק הרכב הישראלי מתמודד השנה עם שלל תופעות שהיבואנים לא ממש נערכו לקראתן כאשר ביקשו מיצרני הרכב לפני כמה חודשים להעמיס את המכוניות מהר על האוניות.

גורמים בענף מתארים מצב בו המכירות "פשוט הפסיקו" במרץ בגלל המחאה נגד ההפיכה המשטרית והמכוניות שנמסרות במהלך החודשיים האחרונים הן "זנבות" של מכירות מהחודשים האחרונים או לסירוגין מכירות לציי רכב. כלומר, עסקאות שנסגרו בינואר-מרץ או מכירות לליסינג והשכרה בחודשים אלה. השכבות היותר מבוססות מעדיפות להבין מה יקרה מבחינה פוליטית והעובדה שהן לא רוצות לקנות רכב חלחלה מטה והצטרפה לבעיה נוספת: החשמליות שעליהן יבואני הרכב בנו הרים וגבעות - שיימכרו לשכבות האמידות לא נמכרות בשל חשש ממיתון ולהפסיד את הדבר החדש הבא. זו סוג של תנועת מספריים: ללקוחות רכבי בנזין או דיזל אין רצון לקנות, והם תוהים האם לעבור לחשמלי. ללקוחות החשמלי יש חשש מהצגתו של הדבר הבא. 

בשורה התחתונה: לא קונים. המכוניות עומדות במדבר בתנאים שיגרמו לשוטפי המכוניות של היבואנים לעבוד שעות נוספות, ונתוני איגוד יבואני הרכב מוכיחים היטב שממרץ היקף המכירות מצטמק: במאי נמסרו 24,303 מכוניות חדשות - 3% פחות ממאי אשתקד, באפריל 19,433 מכוניות חדשות - 5% פחות מאשתקד, ובמרץ האחרון נמסרו 29,540 מכוניות חדשות - 17% יותר משנה שעברה. יבואני הרכב מבינים היטב: הרע עוד לפנינו - הציפיות לא היו נכונות ויש פקק של מכוניות לא מכורות בדרום הארץ.

חשוב להדגיש, לא כל המכוניות שעומדות במדבר אינן נמכרות היטב. יבואני הרכב יטענו שחלקן בדרך ליעד במרכז ויתכן בהחלט שהצפת המכוניות שממתינות מיטבתה ועד נמל אילת נובעת מהעובדה שהן בדרך למרכז או שאין מוביליות שיעלו את המכוניות למרכז. הכול טוב ויפה, אבל בשלושת השבועות האחרונים היבואנים לשפוך כספים על פרסום של מבצעי מכירות: סקאיוול, מיצובישי, פיג'ו, MG, סיטרואן, יונדאי ועוד רבים וטובים מנסים לשכנע את הלקוחות שעכשיו הזמן הטוב ביותר לרכוש מכונית. כל הפרסומות עובדות על עקרונות של הנעה לפעולה: יש מבצע, עכשיו כדאי לרכוש. 

בל נשכח שמדובר בחלק מהיבואנים שהעלו מחירים בחודש ינואר האחרון, שסירבו לתת הנחות במשך חודשים ארוכים, שסובבו לקוחות שרצו חשמלית וגרמו להם להמתין פרקי זמן ממושכים – ועכשיו הם מגלים הפכפכות מדהימה: תוך פחות מחודש הם נותנים מבצעים והנחות, הטבות ותנאים נפלאים. בדיקת "כלכליסט" במדבר שמסביב לאילת העלתה ממצאים רבים וגם לא מעט אבק וחול שהצטברו על המכוניות שגודשות כל מגרש פנוי שניתן לאכלס - והמכוניות האלה יגיעו בקרוב לצרכנים. בנקודה זו צרכן חכם ישאל עצמו: האם ההנחה שאני מקבל מספיקה? האם הפרסומות משקפות באמת את מה שמתרחש במרחק 300 קילומטר מאולמות התצוגה? 

עוד נקודה קריטית היא שכעת אנו נכנסים למחצית השנייה של 2023, ובינואר 2024 מחירי המכוניות החדשות יעלו, במיוחד החשמליות, בגלל שינוי מתווה מס הקנייה. בפודקאסט שפרסמה לאחרונה רשות המסים ציין מנהל הרשות כמעט באגביות עובדה מעניינת: יבואני הרכב לא מעבירים לציבור את הטבת מס הקנייה על הרכב החשמלי. זו לא טעות. יבואני הרכב לוקחים הרבה כסף מהצרכן והסכומים לא מבטאים את ההטבות שהמדינה נותנת לצרכנים - גם במכוניות חשמליות וגם ברגילות – בימים אלה היבואנים מחכים לראות האם מה שעלול להיות בגדר פירורי הנחות בעטיפה נוצצת יגרום לציבור לרכוש מכוניות או האם הציבור יצביע ברגליים? 

תגובת הלקוחות בחודשים הקרובים ובמיוחד לנוכח מבצעי המכירות תילמד על ידי היבואנים לקראת עליות המחירים של ינואר וגם לקראת מה שמסתמן כעליות מחירים שיתרחשו בשבועות הקרובים לאחר עליית מחירים ראשונה של קיה. האם הלקוחות יבינו שמצב היבואנים, לפחות בחלק מהמקרים, לא מזהיר או שהם ינהרו? בכל מקרה, למי שיקבל בקרוב מכונית חדשה שהגיעה לישראל מהים כדאי לבדוק את כמות האבק המדברי שהצטברה על גומיות הדלתות. יתכן שבין כמות האבק ומבצעי המכירות יתגלה קשר ישיר.

Support Ukraine