משתמשי קורקינטים שיתופיים בת"א מסירים לוחיות רישוי, מכסים אותן בצבע, ולעיתים מכופפים אותן כדי שלא יופיעו בצילומים. כך עולה מבדיקת "ממון" השבוע.
מינואר חויבו כ־7,500 מפעילי הקורקינטים השיתופיים בעיר להתקין לוחית זיהוי. רבים מהקורקינטים של Wind לא נושאים מספר רישוי. קורקינטים של Lime נושאים לוחית, אך בחלק מהמקרים כופפו רוכבים את חלקה העליון כדי שלא יוכלו לצלמה. לפי גורם בתחום, התקנת הלוחית בקורקינט של Lime מבליטה אותה בדרך שמקילה את כיפופה. במקרים אחרים הושחתו הלוחיות של של Lime בצבע. אצל Bird כל הלוחיות היו תקינות. בעיה נוספת: אפליקציית העירייה לא מאפשרת לדווח על קורקינט נטול מספר, רק על קורקינט חוסם או קורקינט שביצע עבירה.
בתוך כך נודע כי ב־2019 היה זינוק של 230% במספר המאושפזים עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים. כך עולה מדוח מכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במשרד הבריאות. 1,004 בני אדם אושפזו. ב־2018 אושפזו 935 וב־2017 אושפזו 651. ב־2019 מתו שישה בני אדם שאושפזו עקב תאונות עם הכלים החשמליים.
פרופ' קובי פלג, ראש המרכז, וד"ר מורן בודס, סגנו, שחתומים על הדוח, מציינים כי ב־2019 עלה כמעט פי 3 מספר הפצועים שסבלו מפגיעת ראש. עשרות ילדים אושפזו אף שרכיבה בגיל הזה לא חוקית.
ב־2019 עלה ב־50% מספר הולכי הרגל הפצועים מעל גיל 60 המאושפזים עקב תאונה עם כלים חשמליים, אבל במספר הולכי הרגל הפצועים בכלל נרשמה ירידה, 12%. רבע מהמאושפזים מתאונות כאלה בישראל, 245 איש, נפצעו בת"א לבדה.
מ־Wind נמסר: “רוב הקורקינטים שלנו מצוידים בלוחית רישוי. מכיוון שאנו פועלים גם מחוץ לת"א, טבעי שיגיעו לעיר קורקינטים ללא לוחית מחוץ לעיר. בינואר התקנו עשרות לוחיות על קורקינטים שהגיעו מערים שכנות. כל הקורקינטים שלנו יצוידו בלוחית בשבועות הקרובים".
מ־Lime נמסר: "נמשיך בפעולות לחינוך הרוכבים. יש ונדליזם, ולצערנו יש מקרים רבים שבהם הנזק ללוחיות נגרם מאופן גרירת הכלים".
מעיריית ת"א נמסר: "העירייה דרשה מהחברות להתקין מספר זיהוי לכלים. אחוזים מעטים מהצי נמצאים ללא מספרים. מכניסת תוקפו של התנאי סולקו כ־1,500 כלים שיתופיים. אם החברות לא יעמדו בהיתר נשקול את שלילתו. דרך אפליקציית 106 אפשר לדווח על כלי חוסם במדרכה ועל רכיבה אסורה על המדרכה. בינואר התקבלו 442 קריאות על כלי חוסם וכ־50 דיווחים על רוכבים על המדרכה שהועברו לטיפול החברות".
חדשות קשורות