אמצעי מעקב בגודל חצי שקל - כך מצותתים היום לכלי רכב

לפני 6 שנים, חודש - 9 פברואר 2018, Walla!
אמצעי מעקב בגודל חצי שקל - כך מצותתים היום לכלי רכב
מדי שנה יותר מ-20 אלף אמצעי ריגול לרכב נמכרים בישראל. הצרכנים הגדולים - זוגות נשואים שחוששים מבגידות, אבל גם במשטרה וגם בצה"ל מביעים חשש מציתותים מתקדמים במכוניות. "צריך להטריד כל מי שמנהל ברכב שיחות שהאזנה של צד ג' לתוכנן יכול להסב לו נזק"

לפני מספר חודשים דווח כי צה"ל רכש מחברה פרטית שירות טכנולוגי על מנת לבדוק האם במכוניתם של קצינים בכירים הותקנו מכשירי האזנה. במערכת הביטחון חוששים מהאפשרות שיותקן במכונית של קצין מכשיר שיוכל להקליט כל מה שנאמר בה ואף לעקוב אחרי מסלול נסיעתה. מדוע צה"ל על כל יכולתיו הטכנולוגיות בוחר לשלם לחברה פרטית עבור ביצוע פעולה פשוטה של גילוי האזנה ברכב? ומדוע לכולנו יש סיבה טובה לחשוש?

גורם בכיר שעבד במוסד באגף הטכנולוגיה וכיום מנהל חברה לייעוץ בטחוני, מעריך כי בישראל מוטרדים מכך שחיזבאללה נתמך מבחינה כלכלית וטכנולוגית באיראן, מה שתרם לשיפור ביכולות המודיעין שלו בשנים האחרונות, והוביל בין היתר לזליגת אמצעי האזנה והקלטה, אותם ניתן להתקין ברכבי הקצינים: "ה"ל הבין שהוא עלול להיתפס במערומיו אם יצליחו לשים מכשיר האזנה שיוכל להקליט כל מה שנאמר ברכב - ואף לעקוב אחרי מסלול נסיעתו. הוא פשוט עשה מיקור חוץ. לכל סוג של רכיב האזנה יש מכשיר אחר ש חושף אותו, כך שהעלות המצטברת לרכישת כל המכשירים שמכסים את מניפת הסיכונים מגיעה למאות אלפי שקלים".

לכך מוסיף גם אמיר קורן, מנכ"ל חברת BUGSWEEP ולשעבר קב"ט באחת מהחברות הגדולות במשק; "צריך לזכור כי מעבר לעלות הרכישה, לצורך ביצוע בדיקה מקיפה של מניעת רגיל טכני, באופן יעיל שנותנת מענה למכלול האיומים הקיימים, יש להכשיר גם צוותים יעודיים בתחום. זה צריך להטריד מאוד כל מי שמנהל ברכב שיחות שהאזנה של צד ג' לתוכנן יכול להסב לו נזק".

מדובר על טכנולוגיות שחלקן זלגו לשוק האזרחי. מוצרים שעד לפני שנים אחדות הותקנו על ידי גופי ביון גם ברכבים, חלקם נמכרים לקהל החופשי. "אם בעבר עלות יצור המכשירים הללו היתה גבוהה מאוד ולא ייצרו אותם במפעלים באופן סיטונאי, אלא עבור לקוחות מסוימים בפס יצור ייחודי, היום, כל אחד יכול לשים את היד עליהם וכן, גם ארגוני פשיעה שופכים מידי חודש ים של כסף - דבר שמטריד מאוד את משטרת ישראל".

לא רק בעולם התחתון

רכישות של עבריינים מהוות רק אחוז קטן מהיקף שוק התקנת רכיבי הריגול ברכב, שגדול הרבה יותר מכפי שאתם משערים. הערכות הן כי מידי שנה נמכרים בישראל למעלה מ-20,000 מכשירים שונים, בשווי מצטבר של למעלה מ-14 מיליון שקל, כאשר נתח משמעותי מתוך מכירות המכשירים הוא לצורך השגת ראיות לבגידות בין בני זוג.

"אפשר להגיד עלי הרבה דברים אבל פראייר אני לא" מספר לוואלה רכב אחד מאנשי העסקים הבולטים בתחום המזון בישראל; "לא ידעתי מאיפה זה בא לי. ידעתי שאני על הכוונת שלה והייתי זהיר. אני נשוי כבר עשר שנים, אבל זה התחיל ממש לקרטע לפני שלוש שנים, אז התחלתי לשכב עם אחרות. נמאס לי ממנה ומהשגעונות שלה. היינו עוברים אחד ליד השני בבית כמו זרים. נזהרתי. עשיתי הכל בשביל שהיא לא תגלה. אני יודע עם מי אני חי, אז עשיתי ליתר ביטחון בדיקה ברכב שלא התקינו לי איזה מכשיר האזנה או הקלטה. בחלומות הכי פרועים שלי לא האמנתי שהיא תצליח להתקין לי מכשיר כזה ברכב. ואני מדגיש את זה שוב, עשיתי בדיקה, הפכתי את הרכב. לא מצאתי כלום. ובוקר אחד היא שולחת לי קובץ קול, ובו שומעים אותי מדבר ברכב עם איזו אחת שיצאתי איתה על הסקס שהיה לנו אתמול, החלפתי צבעים. אין לי מושג איך היא הצליחה לעשות את זה".

איך היא הצליחה? הקושי לאתר רכיבים כאלו ברכב, הוא תולדה של שני שינויים מרכזיים בהנדסת אותם מוצרים, מסביר לוואלה רכב, עו"ד גולן וישניה, מנכ"ל חברת וורלדשופ טכנולוגיות - מהחברות הגדולות והדומיננטיות בישראל בתחום מכירת מכשירי מעקב, האזנות ומצלמות נסתרות. אם בעבר, גודלו של מכשיר האזנה היה כזה הנראה לעין בקלות, כיום לאור תהליך המזעור, ניתן לרכוש מכשיר בגודל מטבע.

אולם זו אינה הבעיה היחידה, אלא גם טווח ההאזנה של המכשירים שקפץ משמעותית וכך גם הרגישות שלהם. "בקלות רבה ניתן לפרק את דופן הדלת, להרים את הפלסטיק שנמצא ליד לוח המחוונים או ליד ידית ההילוכים, להכניס לשם רכיב מתחוכם שלצורך חיסכון בסוללה נכנס למצב פעיל רק כאשר מדברים בחלל ברכב. הרכיבים כה רגישים שישנם כאלו שאפשר לשים בסמוך לתא המטען של הרכב ולשמוע בבירור את תוכן השיחות בתא הנוסעים" מסביר עו"ד וישניה.

איך זה עובד?

זליגת טכנולוגיות מעולם הביון לא הביאה רק להקטנת הרכיבים אלא גם ליצירת שיטות שידור מורכבות שמקשות על איתורם. וכך למשל, אם בעבר השיטה הייתה מתבססת על גלי רדיו שמוגבלים במרחק, שצורכים אנרגיה רבה עם איכות שמע ירודה, היום הטכנולוגיה מתבססת בחלקה על תשדורת הסלולר הרגילה. חלק מהמכשירים שאמורים לבדל את תדרי חברות הסלולאר שנפלטים מהאנטנות שפזורות ברחבי המדינה לבין אלו שנפלטים ממכשירי ההאזנה, לא עומדים במשימה. "מה שהזוי בכל הסיפור הוא שאת הראיה שהיא השיגה תוך פגיעה גסה בפרטיות שלי ותוך ביצעו האזנת סתר אסורה", מוסיף איש העסקים ששוחח עימנו; "היא הציגה לבית הדין הרבני, והוא קיבל את זה. אני צריך לשלם את סכום הכתובה. חצי מיליון שקל".

באילו כלים בוחן זאת בית הדין הרבני?

כיצד האזנת סתר שבוצעה ברכב שהושגה שלא כדין מהווה ראיה קבילה? עו"ד רפי שדמי, מומחה לדיני משפחה מסביר כי בבית הדין הרבני, לצורך גירושין, הכל קביל. המשוכה של פגיעה בפרטיות נמוכה מאוד, אם היא בכלל קיימת". אולם מסתבר כי גם בתי הדין האזרחיים מתירים לעיתים פגיעה בפרטיות. "בחוק קיים סעיף שכותרתו "אינטרס כשר", על פיו ככל שהחדירה לפרטיות מגנה על אינטרס כשר של הפוגע - תתאפשר הצגתה" לצד זאת, מוסיף שדמי שהצד השני יכול לבקש שראיה זו לא תוצג בטענה כי היא חודרנית והושגה בדרך פסולה. אך בית המשפט לא ימהר לפסול אותה, אולם היא תבחן בזכוכית מגדלת". עו"ד שדמי מציין עוד, "ככל שמדובר בהליכים הנוגעים לגירושין ויחסים בין בני זוג, המשטרה תיטה שלא להתערב ולמרות שלעיתים יש היבט פלילי להאזנת הסתר, המשטרה לא תפתח בהליכים פליליים".

סוללות חכמות

לא רק מכשירי האזנה מתוחכמים נמכרים כיום לכל דורש. המציאות הרבה יותר מפחידה. במקרים רבים, ניתן להסתפק במכשיר הקלטה, אותו קשה הרבה יותר לאתר, היות והוא אינו משדר, אלא מקליט על גבי כרטיס זיכרון. על מנת למצוא אותו, מסביר מנכ"ל חברת הייעוץ הבטחוני, צריך לרוב להפוך את הרכב. גודלו כשל אצבע והוא יכול לעבוד במשך שבועות ללא כל צורך לטעון אותו. "יש כיום טכנולוגיות שיכולות לאתר מיקרופונים שהוסלקו ברכב אולם עלותם גבוהה מאוד - ואני בספק רב אם גורם פרטי יוכל לשיג עליהן את היד. הן נמצאות בשימוש של גופי ביון ומחלקות מאוד מובחרות במשטרה" הוא מוסיף.

אם עד לפני חמש שנים, בקלות יחסית יכול היה אזרח לפרוץ לסמארטפונים ולהתקין בהם מרחוק תוכנות שבין היתר מצביעות על מיקום המכשיר וכפועל יוצא, גם על מיקום המחזיק בו, אז כיום, כמעט בלתי אפשרי לעשות זאת בלי להביא את המכשיר פיזית לטכנאי. עובדה זו זירזה בין היתר את מירוץ פיתוח אמצעי המעקב שמתוקנים ברכבים, אותם ניתן לחבר לרכב תוך שניות ספורות ולקבל מיקום מדויק שלו.

אחת "מהמחלות" השכיחות של רכיבי האיתור היתה הזמן המוגבל של הסלולה, אך הבעיה נפתרה מסבירים בחברת וורלדשופ; "ישנן כאלו שיכולות לעבוד במשך שנתיים וחצי רצוף ללא כל צורך בטעינה וישנם דגמים בשוק שיכולים להחזיק מעמד גם 10 שנים. בעיות נוספת שנפתרה בשנים האחרונות הם חוסר היכולת של רכיבי האיתור לעמוד בפני זעזועים וחשיפה למים וכן צריכת החשמל המוגברת של מכשירים מסוג זה. אולם לצער כולנו, גם לכך נמצא פיתרון. וכל זאת, בטרם התייחסנו למהפכה שחלה גם במזעור המצלמות הנסתרות : כל אחד יכול לרכוש מצלמה אותה מתקינים בתוך השנאי של הסלולאר. הוא ממשיך לתפקד כמטען. לבעל הרכב אין מושג כי בתוך חור בגודל של סיכה, מותקנת עדשה משוכללת שמצלמת את חלל הרכב.

מתחת לאף

נקודת האור היחידה בסיפור הזה היא העובדה כי קיימים כיום בשוק פתרונות יעילים במידה בלתי מבוטלת לאיתור ריגול טכני, גם ברכבים, אולם הדבר משחק היטב גם לידיהם של העבריינים; "נכון שהימ"ר יכול לפרוץ לרכב בחצי דקה, גם אם אין לו שלט מאסטר ולהשלים תוך חצי דקה נוספת את התקנת הרכיב, אבל העובדה הזו ידועה היטב לעבריינים", כך אומר לוואלה רכב בעל חברה לגילוי אמצעי ריגול שלו היכרות עם העולם התחתון: "חלקם בודקים את הרכב על בסיס יומי ובניגוד ללקוח רגיל שיתקשה לשים אלף שקל על בדיקה מידי יום, הם משלמים את הסכומים האלו בלי בעיה". ישנם גם כאלו שרוכשים את המכשירים. אין להם בעיה לשים מאה אלף שקל. ולא שאסור לרכוש אותם, אבל פעם אחר פעם המשטרה מחרימה להם אותם בטענה כי נעשה בזה שימוש לצרכים פסולים".

Support Ukraine