אחד המהלכים שניסה לקדם מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי, שנאלץ להתפטר עקב ניסיונות שרת התחבורה מירי רגב להדיחו, היה להשיק שאטלים בסופי שבוע מנתב"ג לתל אביב, לירושלים ואולי לערים נוספות.
ההסעות במיניבוסים או אוטובוסים היו אמורות להיות ממומנות מתקציב רש"ת, כדי לפתור את הבעיה הקשה של יציאה מהשדה ןהגעה אליו, גם לתיירים וגם לישראלים שלא רוצים לשלם מאות שקלים לנסיעה במונית, אבל בין שישי בצהרים למוצ"ש אין להם ממש אלטרנטיבה. טופולנסקי הבין שבהיעדר תחבורה ציבורית ממשלתית בשבת רש"ת צריכה לקחת אחריות, וקופתה יכולה לעמוד בכך מהאגרות שהיא גובה מהטסים ומחברות התעופה. ממשיכיו ברשות לא יעזו לקדם מהלך כזה תחת הממשלה הנוכחית.
נתב"ג, שער הכניסה הראשי לישראל, הפך בשנים האחרונות למפגע תחבורתי. גם מי שמוכן ויכול לממן נסיעה במונית מצא את עצמו בפני מתקפת חאפרים, שלא פעם ניצלו בורות של תיירים כדי להפקיע מחירים במאות אחוזים. ישראלים שהזמינו מונית מצאו את עצמם מקבלים שיחה מהנהג שדורש מהם להתחייב לשלם סכום גבוה יותר מזה שמופיע במונה. נוסע שסירב לניסיון הסחיטה היה מגלה שהנהג ביטל את הנסיעה.
היום אחר הצהרים הודיעה רשות שדות התעופה על זכייתה של אפליקציית המוניות Gett במכרז המוניות בנתב"ג, שנערך בפעם השלישית לאחר כישלון בפעמיים הקודמות, ולאחר שבשדה לא היו שירותי מוניות מאורגנים מאז 2017, כאשר גט ומוניות הדר זכו בו במשותף תמורת הסכמה להנחת של כ-30% ממחירון משרד התחבורה. נהגי המוניות החברים בהדר הטילו וטו על המהלך כשנחשפו לגודל ההנחה, והזכייה בוטלה.
הפעם לא נדרשה הנחה. גט, שהייתה מתמודדת יחידה, הסכימה לשלם לרשות שדות התעופה 6.15 שקל לכל מונית שלה שתצא מהשדה. בנוסף סירבה הרשות לוותר על גביית דמי סדרנות בסך 5 שקלים מכל נהג על כל נסיעה, למרות שהסדרנות תתבצע כעת באחריות גט ומדובר על עוד מס נמל לקופתה השמנמנה של רש"ת.
מבחינת גט מדובר זכייה במכרז המוניות הגדול בארץ. ב-2019, ערב הקורונה, נרשמו בנתב"ג 1.7 מיליון נסיעות והשנה אולי אפילו יותר, לאחר שהשדה צפוי לרשום שיא של 25 מיליון נוסעים ב-2023.
גט התחייבה לספק פתרון טכנולוגי לרישום המוניות, ניהול התורים, שילוח המוניות ולקחת אחריות לזמינות מוניות בשדה, כולל בתקופות עומס. החברה התחייבה לנהל מאגר נתונים ממוחשב מלא, מעודכן, מפורט ומדויק על כל פעילות המוניות שיבצעו נסיעות מיוחדות מנתב"ג, מה שאמור לאפשר בקרה על הנהגים וכתובת לתלונות במקרה של הפקעת מחירים או כל בעיה אחרת. המכרז הוא לארבע שנים, עם אפשרות להארכה בארבע שנים נוספות וכולל רשת ביטחון בשווי 9.1 מיליון שקל לגט כדי להבטיח שלא תפסיד מהפעילות.
ולמרות זאת, מהודעת הזכייה, ששוגרה בשעה החריגה של 16:00 בשישי אחר הצהרים, נעדרה התייחסותה של גט, והציטוט המתבקש של מנכ"לה מארק און. החברה גם סירבה להגיב אחר הצהרים לפניות וואלה בנושא. און יודע שמבחינת רש"ת ומשרד התחבורה מדובר בגלגול תפוח האדמה הלוהט של בעיית התחבורה לנתב"ג לפתחו. למרות שחלק גדול מהבעיה נובע מהמחאה המתמשכת של נהגי המוניות, שטוענים במידה רבה של צדק שתעריפי המוניות שקבעו משרדי התחבורה והאוצר, והמונה החדש שהכניסו לשימוש, פגעו דרמטית בהכנסות שלהם. גט לא תוכל לעצור את ביטולי הנסיעות בידי נהגים, כמו שרש"ת לא הייתה יכולה, את זה יכול לעשות רק משרד אחריו אם ייקח סוף סוף אחריות ויטפל בבעיה שייצר.
וכך הייתה יכולה רגב להתגאות בהודעה: "נמל התעופה בן גוריון הוא שער הכניסה הראשי של מדינת ישראל בו עוברים למעלה מ-20 מיליון נוסעים מדי שנה, והוא המקום הראשון אותו פוגש התייר בכניסתו לישראל. כל מי שטס מישראל או חזר אליה בחודשים האחרונים זיהה את מהפכת השירות שאנחנו מובילים בשדה התעופה. עם פרסום תוצאות המכרז, גם מערך שירות ההיסעים עתיד לעבור שדרוג ולהיות חלק ממהפכת השירות בנתב"ג". ובעיקר, מעתה יש את מי להאשים כאשר הבעיה לא תיפתר, ולא את השרה.
חדשות קשורות