+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 441, סה"כ - 24221

הכירו את תעשיית הרכב הכמעט סודית של ישראל

14 אפריל 2021 - כלכליסט

הכירו את תעשיית הרכב הכמעט סודית של ישראל

בעולם הרכב ישראל מזוהה עם מובילאיי ולהבדיל עם סוסיתא, אך מסמכים מארכיון המדינה חושפים כי אלפא רומיאו, קרייזלר ואחרות נתקלו בארץ בשפע של נאיביות, חוצפה ובירוקרטיה, ובחרו לקחת את עסקיהן למקום אחר

"חברה אירופית מנהלת משא ומתן על השתתפות במפעלי נייר חדרה בה ייוצרו מנועי וונקל אשר ייוצאו לשווקי חוץ" - כותרת זו פורסמה בעיתון "דבר" ב־15 בדצמבר 1970. מנועי וונקל הם מנועי רכב רוטוריים, שנחשבו בשנות השישים למהפכניים, ויצרניות רכב כגון NSU הגרמנית הטילו את כל יהבן על המנועים הללו. אלא שהמנועים הללו התגלו במהרה כבעייתיים בגלל בלאי וגרמו למי שהשקיע בהם להגיע לפשיטת רגל. רק בשלהי שנות השבעים הצליחה יצרנית אחת, מאזדה, לפתור את בעיות האמינות האיומות של הוונקל. אבל לפני מאזדה כבר פותח כביכול פתרון דווקא על ידי מפעלי נייר חדרה. אך הפתרון שלה לא אומץ על ידי יצרניות הרכב, שותפויות רווחיות לא יצאו לפועל והסיפור של פס היצור של מנועי הוונקל של נייר חדרה שהיה יכול, אולי, להציל את NSU הפך להיסטוריה, ו־NSU נבלעה על ידי אאודי.

כיום מקובל לחשוב על ישראל כמדינה עם היסטוריה מוטורית מבלבלת, שמעולם לא החזיקה בידע ההיסטורי ובכישורים ההנדסיים כדי להקים תעשיית רכב של ממש, מה שהותיר אותה תמיד על הקו הלא הגיוני שבין עליבות הסוסיתא לגניוס של מובילאיי. אך דווקא ההיסטוריה מוכיחה שבין לבין היו לישראל לא מעט הזדמנויות לחבור ליצרניות רכב גדולות כדי להקים בישראל מפעלים. כך עולה מתוכנם של עשרות מסמכים מצהיבים השמורים בארכיון המדינה.

ניסיונות משנות השישים והשבעים חשפו את יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות לנאיביות של מדינת ישראל הצעירה, לחוסר הידע ההנדסי וגם לבירוקרטיה. שלא במפתיע, כמעט כל הניסיונות נכשלו, אך הם שופכים אור על היסטוריה מוטורית מרתקת. 

ב־18 בנובמבר 1965 נשלח מכתב רשמי משגרירות ישראל ברומא אל משרד התחבורה. המכתב נשא את הכותרת: "ביקור השר משה כרמל במפעלי אלפא רומיאו". כרמל, שהלך לעולמו ב־2003, כיהן כשר התחבורה בין 1965 ל־1969. דווקא המכתב הרשמי ממחיש למרבה המבוכה את מידת חוסר ההבנה של נציגי ישראל שבאמת קיוו שאלפא רומיאו, מותג בעל ניחוח אצילי המבוסס על ביצועים ספורטיביים, תקים מפעל ייצור ישראלי. 

במכתב הרשמי מצוין: "ביום 12.11.1965 ערך השר כרמל ביקור במפעלי אלפא רומיאו. את הדרך למילאנו עשינו במכונית אלפא רומיאו מדגם ג'וליה 1600 סופר כדי לקבל מטיב המכונית בנסיעה ארוכה. אם כי היה זה יום גשום ומעורפל הגענו למהירות של 180 ק"מ לשעה".

עוד צוין במכתב: "מרבית הפועלים אנשים צעירים ברמה של מעל פועל פשוט, ומורגש שרובם סיימו שלב מסוים של לימודים מעל ללימודים היסודיים. כן שורר במפעל ניקיון אבסולוטי, תאורה מתאימה ומיזוג אוויר כדי להוציא אבק העלול להזיק לתהליך הייצור".

לביקור באיטליה היתה מטרה: הקמת מפעל אלפא רומיאו כחול לבן. או כפי שמצוין במכתב: "אין ספק שהניסיון שהמפעל רכש בשנתיים האחרונות הינו גורם חשוב ביותר לגבי הקמת המפעל בישראל".

מפעל אלפא רומיאו לא הוקם מעולם בישראל, אך לחברה אחרת, פולקסווגן, היו כוונות יותר צנועות: לייצר בישראל אגזוזים. 

במכתב רשמי שנשלח ב־21 באוקטובר 1965 מציריך לרשות ההשקעות, תחת הכותרת "ידע ליצור משתיקי מכוניות פולקסוואגן", ציינו נציגי רשות ההשקעות כי נמצאה חברה שוויצרית "שהביעה נכונותה לספק הידע למפעל ישראלי וביקשה רק לקבל פרטים על היקף סדרות הייצור ופרטים על הציוד". בהמשך המכתב הקצר ציין המחבר: "מאז לא שמענו מכם דבר. האם העניין נגוז?".

אגזוזי פולקסווגן למרבה הצער לא יוצרו בישראל, אך לפחות כיום סיימוטיב הישראלית מפתחת ציוד הגנת סייבר עבור פולקסווגן.

כשהרכבת טנדרים אכן יצאה לפועל

בין עשרות המכתבים הרשמיים בנושא השמורים בארכיון המדינה מופיעים גם לא מעט מכתבים המעידים על מה שניתן רק להגדיר כ"פספוסים היסטוריים" של אינספור יוזמות מול יצרניות רכב גדולות. 

חלק ניכר מפרטי העסקאות, בין אם יצאו לפועל ובין אם נעלמו לפני חצי מאה, כבר אינם ידועים, אך חלק מן הנפשות הפועלות מוכר היטב. במכתב שנשלח ב־23 ביולי 1965 אל רשות ההשקעות בניו יורק, הנושא את הכותרת "קרייזלר מפעל הרכבה לטנדרים", צוין היקף ההשקעה באחד המיזמים הבודדים שכן הצליחו. "ההשקעה תהיה בשלב הראשון כ־8 מיליון לירות", ציין ר. ברנשטיין, עוזר למנהל רשות ההשקעות. "שוחחתי עם מר בוקסנבאום אשר מסר לי את הפרטים לגבי המפעל החדש".

ג'ו בוקסנבאום, אביו של צבי נטע, בעל השליטה במכשירי תנועה, הקים ב־1949 את החברה. המכתב מתייחס להרכבה, שבסופו של דבר אכן יצאה לפועל, של טנדרים של דודג' בישראל (דודג' נמצאת בשליטת קרייזלר, כיום סטלאנטיס). במכתב צוין כי המפעל יעסיק כ־250 עד 400 עובדים וגם "הוא ביקש בכל לשון של בקשה לא להודיע רשמית על התכנים".

כששברולט ניסתה לחסום את האיום מצד דודג'

לצד המפעל של דודג' הועלו גם לא מעט יוזמות שכיום לא היו מסוגלות לעבור מחסומים חוקיים. לדוגמה היוזמה להקים מפעל ישראלי אחד אשר ייצר כלי רכב עבור כמה יצרני רכב, תוך ניסיון לחסום את המפעל המאיים של דודג'. כך ב־29 במרץ 1965 נשלח מכתב רשמי ל"ועדת הרכב העליונה" במשרד התחבורה על ידי חברת ליאו גולדברג, דאז זכיינית ג'נרל מוטורס. במכתב מגוללת הצעה להקים בישראל מפעל רכב "אשר בו יתאפשר לכל יבואן רכב להרכיב משאיות בתנאים שווים וללא כל הגבלה או אפליה". התוכנית היתה מיועדת להציע חלופה ליוזמה של ישראל להקמת מפעל להרכבת משאיות באזור נצרת, כאשר החלופה שהציעו יבואני הרכב היא להקים את המפעל שלהם בבאר שבע.

בהמשך המכתב מתגלה כי למעשה מדובר בניסיון לחסום את ייצור דודג': "לאחרונה נתבשרנו על ידי העיתונות כי משרדי הממשלה השונים עומדים לאשר תוכנית להקמת מפעל למשאיות בנזין באזור נצרת ויורכבו בו משאיות בנזין מתוצרת דודג'", כותבים מחברי המכתב בחברת ליאו גולדברג, מה שמסביר את החשש שהעלה בוסקנבאום מפני חשיפת התכנים בתקשורת כפי שצוין במכתב הקודם. לפי לשון המכתב המפורט: "כאזרחים ישראלים הרוצים בפיתוחה וביסוסה של כלכלת מדינתנו, אנו סבורים כי בתוכנית ההרכבה המוצעת יש משום חוסר ניצול יעיל של כוח אדם ומשום של בזבוז משאבים כלכליים".

המכתב של נציגי ליאו גולדברג מדגיש את יתרונות יכולת היצור של ג'נרל מוטורס ומדגיש כי "למשל במפעל ההרכבה בשווייץ וכן במפעלה באנטוורפן מרכיבה ג'נרל מוטורס החל באופלים קטנים וכלה בקדילקים גדולים".

במפתיע מתברר כי ישראל גם גייסה לעתים את החוצפה הנדרשת ופנתה ליצרני רכב כדי שייצרו רכבים בארץ. במכתב שנשלח ב־24 במרץ 1964 ממשרד המסחר והתעשייה, שכותרתו היא "סודי" ויועד למר נ. וידן, מנהל רשות ההשקעות באירופה, ציין השולח א. פרץ כי "הצעה שגובשה במשרדי הממשלה היא להגיע לייצור מכונית ישראלית אשר ייצור חלקיה השונים עלול להתחלק למספר מפעלים ואשר הרכבתה תעשה במקום מרכזי". בסוף המכתב צוין כי "לאור הקשרים שיש לכם כבר עם חברת קרייזלר וכניסתם לפעולה בארץ יחד עם תדיראן, אנו מציעים לברר בדרג מתאים ובתיאום עם אנשי משרד החוץ את האפשרות שייצרו מכונות בארץ".

כשניסו להגן על תוצרת מקומית זעומה 

הרפתקאותיה המוטוריות של ישראל אינן מוגבלות רק למכוניות בעלות ארבעה גלגלים. מתברר שגם יצרני אופנועים ניסו, ולרוב נכשלו. כך, במכתב בנשלח ב־13 באוגוסט 1964 מרשות ההשקעות למשרד המסחר והתעשייה מצוין ביובש: "בהמשך להתכתבות, אין כל סיכוי ליצור אופנועים ומנועים בארץ לפי הידע של חברת אנפילד המייצאת לארצות ערב ולא תהיה מוכנה לתת את שמה למוצרים שייוצרו בארץ, והשוק המקומי בארץ מצומצם ביותר ואינו מאפשר לייצר את המוצרים במחירים סבירים".

רויאל אנפילד הבריטית נחשבת גם כיום לאחת מיצרניות האופנועים הוותיקות בעולם אשר פעילה מ־1901 ומייצרת גם כיום אופנועים בהודו.

במקרים אחרים דווקא הרצון להגן על התוצרת המקומית הזעומה והנחותה מנע הזדמנות מיזמים אחרים. כך, במכתב שנשלח ב־22 במרץ 1965 אל מר י. גל מרשות ההשקעות מודיע המהנדס הראשי במשרד התחבורה כי אינו רואה עניין במשא ומתן מול חברת EMERY CARS. לפי לשון המכתב, "כידוע לך כבר מוכרים בארץ מכונית ספורט מפיברגלס, צברה של אוטוקרס".

הניסיון להגן על מכונית הספורט היחידה שחברת אוטוקרס הישראלית יצרה, אחות לסוסיתא, שהיתה רחוקה מאוד מלהיות באמת ספורטיבית, מנע את הרכבתה בישראל של אחת ממכוניות הספורט הנדירות ביותר בעולם: ה־EMERY GT היתה מכונית ספורט אשר יוצרה במספר מוגבל מאוד של עותקים והתחרתה בין היתר בנורבורינג הגרמני.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaauto industryAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbitcoinbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar buying guidecar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschargingchevroletChevrolet BoltChevrolet SparkChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carcongestion chargeconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatFiat 500fordFord BroncoFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusFord MondeoFord PumaFord RangerfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda HR-VHonda Odysseyhow toHuaweiHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaiHyundai BayonHyundai Custohyundai elantraHyundai Elantra NHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai Ioniq 5Hyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai StariaHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSimportindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerJerusalemkawasakiKiaKia Carnivalkia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitleasingLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmarvelmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMini CooperMinistry of TransportminivanMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan FrontierNissan Jukenissan leafnissan navaraNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 2008Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRImacRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaSPACspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenSYMTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tesla model XTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollaToyota Harriertoyota hiluxToyota Land Cruisertoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota TundraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited Statesususaused car buying guideViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PoloVolkswagen TaosVolkswagen TiguanvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60Volvo xc90vwVW PolowaymowazeWindyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавтомобиль годаавтопилотавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автоаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейт-ШемешБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерманияГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизапчастизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайклассикаклассические автоКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунльготымарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиплатный въезд в Тель-Авивподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияПольшапочтапочта Израиляправилаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанРамларегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалскоростной трамвайсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильэлектросамокатэлитные автоЮнион МоторсЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת גודשאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטודילאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'יפיםג'ירו ד'איטליהג'נסיסג'נרל מוטורסגוגלגוש דןגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קאמריטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטסלה נכנסת לישראלטרייד איןטרקטורוןטרקטורוניםיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני הרכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניברסל מוטורסיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחן רכבמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירוןמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמינימיניוואןמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמירי רגבמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות סיניותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמסירת מכוניותמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנגיף הקורונהנהגיםנהיגהנהיגה מונעתניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינמל אשדודנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלנתיבי תחבורה ציבוריתססאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעובדי מדינהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבצריכת דלקק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקופרהקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סורנטוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשאטליםשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשטחשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית