בעקבות הוזלות הענק של טסלה: חברות הליסינג יספגו נזקים של עשרות אלפי שקלים לרכב

לפני שנה, 3 חודשים - 18 ינואר 2023, כלכליסט
בעקבות הוזלות הענק של טסלה: חברות הליסינג יספגו נזקים של עשרות אלפי שקלים לרכב
המחירון החדש שפרסמה טסלה, שמוזיל את כלי הרכב שלה בישראל בעשרות אלפי שקלים, צפוי לגרום לפגיעה קשה בחברות הליסינג שרכשו מאות טסלות לפי המחירון הישן של החברה. בדיקה באתרי המכירות של החברות מעלה שהן עדיין לא הפנימו את גודל המכה שצפויה לנחות עליהן

בדרך כלל יבואני הרכב וחברות הליסינג בישראל מנהלים מערכת יחסים הדוקה וסימביוטית. אבל זה לא תקף כנראה לגבי טסלה, שהודיעה היום באופן דרמטי על הוזלה של עשרות אלפי שקלים במחירי כלי הרכב שלה.

לפי שעה, נראה שהמחירון החדש של טסלה תפס בהפתעה מוחלטת את חברות הליסינג וההשכרה ואת מגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר", שהתקשו להגיב לחדשות אודות הוזלות המחיר. כמובן שלאור העובדה שכעת סוף השבוע והחברות סגורות אפשר לקבל זאת בסלחנות מסוימת, ונראה כי בימים הקרובים תתבהר התמונה במלואה.

כך לדוגמה, באתר "אלדן" ניתן לרכוש בשעה זו טסלה 3 מודל 2022 (REAR WHEEL DRIVE) שנסעה רק 5,107 ק"מ במחיר של 229 אלף שקל. לפי רישיון הרכב המוצג באתר אלדן, הטסלה שעומדת למכירה היא מכונית השכרה לשעבר.

אלא שמחירה של טסלה 3 חדשה כזאת החל מהבוקר הוא 205 אלף שקל. כלומר, המחיר שאלדן דורשת עבור מכונית שהיתה בהשכרה ונסעה בכבישי ישראל גבוה בכמעט 25 אלף שקל לעומת מחיר מכונית כזאת חדשה מודל 2023. 

לצדה, אלדן מציעה עוד טסלה 3, הפעם מודל 2022 (גם היא REAR WHEEL DRIVE), אבל במחיר גבוה אפילו יותר של 230 אלף שקל. הרכב המדובר נסע לפי אלדן 9,313 ק"מ בשירות ההשכרה של אלדן, והמחיר שהחברה דורשת עליו כעת גבוה ב-25 אלף שקל ממחיר מכונית חדשה כזאת מודל 2023.

מבחינת חברות ליסינג והשכרה שפועלות מול טסלה מדובר ב"שבירת כלים" שמיטיבה עם לקוחות פרטיים באופן ניכר (אלא אם הם בעליהם של טסלה משומשת שעומדת למכירה), אבל בטח שלא עם חברות הליסינג: אלה הורגלו על ידי יבואני הרכב לרכוש את המכוניות בהנחה שמגיעה אפילו ל-20% ממחיר המחירון - להשתמש בהן לליסינג ולהשכרה - ואז למכור אותן במחיר שקרוב למחיר הרכישה, במיוחד במקרה של טסלה.

אבל זה, כאמור, לא יקרה, למרבה הצער של חברות הליסינג, שעוד לא הספיקו לעדכן תעריפים. בחברת הליסינג וההשכרה "בלו סקאיי" ניתן למצוא כעת עשרות טסלה 3 חדשות מהניילון ברמת הגימור הבסיסית שנמכרות לצרכן לפי אתר החברה במחיר של 239,900 שקל. 

מדובר במכוניות, שככל הנראה שוחררו מהמכס בשנה שעברה ונרכשו לפי המחיר הישן. הבעיה היא שכעת המכוניות האלה, מודל 2023, שוות "רק" 205 אלף שקל. ב"בלו סקאיי" ניתן לרכוש גם טסלה 3 "לונג ריינג'" חדשה מהניילון מודל 2022 שמתפרסמת היום (ו') במחיר של 290 אלף שקל. הבעיה היא שכעת הטסלה 3 לונג ריינג' עולה 252 אלף שקל למכונית מודל 2023 חדשה מהניילון.

באתר חברת " buy &drive " ניתן לרכוש טסלה 3 בגרסת הבסיס מודל 2022 במחירים אשר נעים לפי האתר בין כ-239 אלף שקל לכ-260 אלף שקל. מחירה של גרסה זו מודל 2023 חדשה מהניילון הוא כעת 205 אלף שקלים.

אבל הפעם הכללים השתנו: לפי גורמים המקורבים לטסלה ישראל, המכירה לחברות הליסינג וגופי הסחר אינה מבוצעת בהנחה משמעותית, כלומר עבור גופים העוסקים בסחר, ליסינג והשכרה שרכשו מכוניות במחירי טסלה היקרים של 2022 - מדובר בהפסד ניכר. יתרה מזאת, מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי חלק נאה מן המשלוח האחרון של טסלה נמכר לציי רכב ולגופים העוסקים בסחר רכב ובמימון - אשר רכשו את הרכבים במחירי טרום הוזלה וכעת יצטרכו לעמוד חסרי אונים אל מול הוזלת הרכב כחדש.

היום (שישי) כבר נרשמו עדכונים ראשונים של מודעות מכירה בלוחות המקוונים, כאשר מוכרים נאלצו להוזיל מחירים בשיעור ניכר - שבועיים לפני פרסום מחירוני פברואר אשר ישקפו את ההוזלות. כך לדוגמה, טסלה 3 מודל 2021, שפורסמו רק אתמול בלוחות השונים במחירים אשר התקרבו ל-200 אלף שקל עבור גרסת הבסיס (שמחירה במחירון הוא 197 אלף שקל למודל 2021), מתפרסמות כעת במחירים אשר נעים בין 185 ל-190 אלף שקל.

Support Ukraine