נהג המרוצים הישראלי הראשון הלך לעולמו

לפני 6 שנים, 10 חודשים - 15 ינואר 2018, כלכליסט
עמוס ז’ורבסקי (מימין) ליד הרכב אוטוקרס סברה ספורט במירוץ אקרופוליס
עמוס ז’ורבסקי (מימין) ליד הרכב אוטוקרס סברה ספורט במירוץ אקרופוליס
עמוס ז’ורבסקי, שהשתתף ב־1962 במרוץ באקרופוליס ביוון כשנהג באוטוקרס סברה ספורט, נפטר בשבוע שעבר בגיל 82

נהג המרוצים הישראלי הראשון עמוס ז’ורבסקי הלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 82. ז’ורבסקי השתתף במרוץ שהתקיים במאי 1962 באקרופוליס ביוון. על רחבת הזינוק לראלי אקרופוליס, אחד המרוצים הנחשבים בעולם אז, עמדו זו לצד זו מרצדס 220 של פטר לאנג הגרמני, סאאב 96 של נהג המרוצים אריק קארלסון, פורשה 356 של וולטר האנס יואכין וב.מ.וו 700 ספורט של לוי וולפגאנג. לצדן נראתה גם מכונית האוטוקרס סברה ספורט של הישראלים עמוס ז'ורבסקי וקורט גומפרט. 

גומפרט, שכבר עבר אז את גיל 60 זכה להצלחה מסוימת בגרמניה כנהג מרוצים, לפני שנמלט מאימת הנאצים, ואילו ז'ורבסקי, שהיה אז בן 26, קצין משוחרר מצה"ל, נחשב לחובב רכב ואף השתתף בכמה מרוצי מכוניות מאולתרים.

בהשוואה לכל המכוניות שהשתתפו באותה שנה באקרופוליס, שיצרני הרכב השקיעו בפיתוחן מאות אלפי דולרים, לצוות הישראלי לא היה סיכוי עם סברה שצוידה במנוע 1.7 ליטרים מיושן. עם זאת, הישראלים התייצבו בסברה הרשמית של אוטוקרס שניתנה להם אישית על ידי הבעלים יצחק שובינסקי, ואף זינקו ראשונים למרוץ לאחר שלבי הדירוג הראשונים.

לאחר השלב הראשון, שבו נהג גומפרט, בוצעה החלפת נהגים וז'ורבסקי, שלא היה מורגל בכבישים היווניים, פגע בגדר הפרדה. בהיעדר צוות טכני נרחב נאלצו שני הישראלים להאט את הקצב ולאפשר לנהגי קבוצות אחרות לעקוף אותם. בסופו של דבר המרוץ המפרך, שאותו סיימו רק 34 מכוניות מתוך 75 שהשתתפו, גבה מחיר ומאוורר המנוע של הסברה נתפס. בהיעדר חלפים וצוות תמיכה טכני, המנוע שבק.

לאחר מספר שנים גומפרט שב לגרמניה ונפטר שם, ואילו ז'ורבסקי הפך לשמאי רכב. במאי 2000 אף מונה ז'ורבסקי ליו"ר איגוד שמאי הביטוח.

Support Ukraine