מכונית בלי נהג הגיעה לצומת

לפני 5 שנים, 6 חודשים - 26 ספטמבר 2018, כלכליסט
מכונית בלי נהג הגיעה לצומת
הרכב האוטונומי כבר כאן, אך כדי שיהפוך למוצר המוני דרוש מהפך טכנולוגי, משפטי והתנהגותי

כל תעשייה עתירת טכנולוגיה מגיעה לבסוף לפרשת דרכים: להציע מוצר שימושי לקהל הרחב, או לקרוס לתוך עצמה. תעשיית הרכב האוטונומי כבר הגיעה לנקודה זו בחמש השנים האחרונות, וכעת היא מגיעה לצומת חדש.

אחרי כמאה שנים שבהן עולם הרכב התקדם בקצב מדוד, בשורת הרכב האוטונומי הפכה את התעשייה הוותיקה על ראשה. כמה התפתחויות הובילו לכך. ראשית, הצלחת מודל השיתוף בחברות כמו אובר וליפט, וההבנה שמודל זה ייתקל בתקרת זכוכית כל עוד הנהג האנושי הוא חלק מהמשוואה; שנית, תפוצת כלי הרכב החשמליים וההבנה כי טכנולוגיות אוטונומיות עשויות לשפר את יעילותם; ולבסוף, ההצלחה של טסלה והדחיפה של המנכ"ל־המייסד אלון מאסק לכיוון האוטונומי. לתובנות אלה נוספה הפריצה הטכנולוגית בתחומים כמו עיבוד תמונה, כוח חישוב, וכמובן בינה מלאכותית.

בשנת 2018 השאלה לגבי הרכב האוטונומי היא לא "אם" ‑ אלא "מתי" ו"כמה". כבר עכשיו מציפות מכוניות אוטונומיות את כבישי אריזונה, לאס וגאס, פיטסבורג ואזור סן פרנסיסקו. אפילו העיסוק הער בתאונות עם רכב אוטונומי, המבטאות את הרגישות הציבורית לסוגיית הבטיחות, מעיד על העניין הגובר בתעשייה. ועם זאת, כבר עכשיו שיעור התאונות של כלי רכב אוטונומיים לקילומטר נסיעה נמוך בהרבה מהממוצע. גוגל דיווחה על תאונה אחת לכל 140 אלף ק"מ נסיעה.

אילו שיפורים יוכלו להקפיץ את התעשייה קדימה? כמו הנהג האנושי, הרכב האוטונומי אינו יכול להסתמך רק על ראייה באמצעות מצלמה או רדאר. הוא יזדקק לחושים נוספים, כגון יכולת להרגיש את הכביש ולהקשיב לסביבה, וכן לאמצעי ראייה משופרים לכל מזג אוויר. גם חוויית הנסיעה טעונה שיפור, והמפתחים יצטרכו לתת את הדעת על האתגר שמציבה התחושה הפיזית בנסיעה בלי ידיים.

מעבר לטכנולוגיה, עומדים בפנינו גם אתגרים משפטיים והתנהגותיים. מצד אחד, המעבר לנסיעה אוטונומית יעורר דילמות אתיות וחוקיות ששום גוף מסחרי אינו יכול להכריע בהן. לדוגמה, מי אמור לשאת באחריות במקרה של תאונה ‑ חברת הרכב, מפעיל השירות או גורם אחר? אלה יצריכו רגולציה חדשנית ואקטיבית. יתר על כן, התעשייה תצטרך לרכוש את אמון הציבור בהדרגה, בין השאר בהגדרת אזורים המיועדים לנסיעת רכב אוטונומי בלבד שיוכלו לייצר סיפורי הצלחה ראשונים.

עידן המכונית ללא נהג קרוב יותר משרבים חושבים ‑ כבר היום נוסעים בכבישי ישראל כלי רכב עם טכנולוגיה אוטונומית ‑ אבל מבחינות אחרות הוא עדיין רחוק. רק פיתוחים שאינם "עוד מאותו דבר" יוכלו להשלים את הפריצה ולממש את המהפכה.

Support Ukraine