ירידה בתאונות הדרכים בחג הפסח

לפני 6 שנים - 11 אפריל 2018, כלכליסט
ירידה בתאונות הדרכים בחג הפסח
ברבעון הראשון של השנה ארעו פחות תאונות קטלניות ונהרגו בהן פחות נוסעים. במגזר הערבי חלה צניחה של עשרות אחוזים בנפגעים

בצד מסירות הרכב הרבעוניות, גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסכמת פסח מוצלח יחסית עם ירידה במספר ההרוגים בתאונות. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עד 8 באפריל נהרגו 86 אזרחים, זאת לעומת 95 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד (1 בינואר עד 8 באפריל 2017), צמצום של כ־10%. גם מספר התאונות הקטלניות ירד מ־84 ל־78, כאשר בפילוח פנימי נרשמה ירידה במספר ההרוגים בין רוכבי האופנועים או כאלה שמוגדרים כנהגים צעירים. 

בפילוח מגזרי, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעים על צניחה במספר ההרוגים במגזר הערבי או בני מגזרים שאינם תושבי המדינה (זרים). כך למשל בין ינואר לתחילת אפריל נרשמה צניחה של 40% בקרב ההרוגים בני המגזר הערבי, וחלקם בתאונות הקטלניות מתקרב לחלקם היחסי באכלוסיית המדינה. בשנים קודמות המגמה היתה הפוכה, פועל יוצא של אכיפה חלקית, חוסר יכולת להשפיע על הציבור שלא חשוף לכלל אמצעי המדיה וריבוי תאונות הסמוכות לחצר הבית שבהן חלק מהאוחזים בהגה כלל לא החזיקו ברשותם רישיון נהיגה.

בשיחה עם “כלכליסט” אומרת מנכ"לית הרשות רחל טבת־ויזל ש"יש שיפור בנתונים. הקמפיין שלנו במהלך פסח כוון לכל המשפחה ובעיקר לילדים, ולא רק למי שמחזיק בהגה, ומבחינתי שהילד ינדנד לאבא שלו שלא ייגע בסלולרי. זו היתה האסטרטגיה וכל דבר עוזר". טבת־ויזל מזכירה שהתשתיות או מקומות הבילוי והפנאי שאליהם יצאו הנופשים לא השתנו מהשנה שעברה, ולכן התרומה היא בהעלאת המודעות. 

באשר לירידה בתאונות במגזר הערבי היא אומרת שזו מגמה שנמשכת כבר כמה חודשים. "אנחנו במסע הסברה אינטנסיבי שם, כולל רשתות חברתיות ואפילו עבודה עם אנשי הדת. קח למשל את תחום חגירת החגורות בטיחות: במגזר הישראלי יותר מ־90% חגורים, במגזר הערבי רק 50%. זה לוקח זמן אבל מוביל לתוצאות. אנחנו משתמשים בכל האמצעים שאפשר ויש לנו ירידה עקבית שם", היא אומרת, ומסכמת שלקראת הקיץ ינסו לשמור שם על המגמה עם טיפול בהולכי רגל ושיכחת ילדים ברכב.

Support Ukraine