הקורונה מגיעה לענף המוסכים: פיטורים במרכזי השירות

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 7 יוני 2020, כלכליסט
Illustration
Illustration
לפי הערכות בענף, שיעור המפוטרים מגיע לכ-10%. ברקע - דרישה מחברות הליסינג לפריסת תשלומים והימנעות מצד לקוחות פרטיים רבים מהגעה לטיפול

גל הפיטורים בענף הרכב מגיע אל ספקי המשנה ומרכזי השירות. ל"כלכליסט" נודע כי במהלך השבועיים האחרונים, במקביל לחזרת המשק לשגרה בשלבים, הוחלט במספר גדול של מוסכים ומרכזי שירות לא להחזיר עובדים לעבודתם. גורמים בענף המוסכים מעריכים כי כבר כעת, בתחילת חודש יוני, מגיע שיעור המפוטרים במרכזי השירות ומערכי החלפים התומכים לכ-10%. מכיוון שאין רישום מסודר של מספר העובדים במוסכים ברחבי ישראל - קשה להעריך בכמה עובדים מדובר.

יודגש כי בניגוד למרכזי השירות המורשים מטעם יבואני הרכב - כלומר המוסכים המרכזיים - חלק ניכר ממרכזי השירות בישראל נמצאים בידיים של זכיינים פרטיים. הזכיינים רוכשים חלקי חילוף מיבואני הרכב או לסירוגין מספקים חיצוניים, כאשר הדבר מתאפשר. מרכזי השירות עצמם מסתמכים על שני סוגים של לקוחות: מוסדיים, קרי חברות ליסינג ופרטיים. בשני המקרים מרכזי השירות מוצאים עצמם בבעיה, לאור העובדה שחברות הליסינג דורשות ממרכזי השירות פריסה מחודשת של חובות ודחיית תשלומים. 

מטבע הדברים, בעלי מוסכים אינם ממהרים להזדהות, זאת לנוכח העובדה שחברות הליסינג מהוות לקוחות משמעותיים של מרכזי השירות וגם מקיימות קשרים עם יבואני הרכב. אך לדברי בעל מרכז שירות גדול באזור המרכז של אחד מיבואני הרכב: "ההסדרים של שוטף פלוס 90 היו מאז ומתמיד רעועים. כעת קיבלנו עוד גזירות - יבואני הרכב פורסים לחברת הליסינג את החובות ולכן גם עלינו לסייע להן. במהלך ימי הקורונה חברות הליסינג לא עבדו כי לא היו נהגים והכול היה סגור. כעת הן חזרו לעבוד, אך את הכספים אנחנו נראה לקראת הרבעון האחרון של השנה, מדובר במצב שמחייב פיטורי עובדים".

במקרה של חברות הליסינג, מדובר בדחיית תשלומים - במקרה של לקוחות פרטיים מדובר במצב של הימנעות מתחזוקת הרכב בגלל חשש מפני קושי כלכלי. "אנשים מניחים שבגלל שהרכב עמד לא צריך לטפל, וזה נוח להם בגלל שבימים אלה הם חוששים מפיטורים, כך שגם הלקוחות הפרטיים ממעטים להגיע", מסביר אותו בעל מוסך. בפועל כאמור התוצאה היא פיטורי עובדים במרכזי השירות.

כפי שפורסם ב"כלכליסט" חלק מיבואני הרכב כבר החלו במהלכי פיטורי עובדים. יבואנים אחרים, גם כאלה שהודיעו כי לא יוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום, כבר הודיעו כי עם בוא הקיץ יצטרכו לקצץ משרות בשיעור מצומצם במחלקות שונות. לעומת זאת, חלק מיבואני הרכב הגדילו לעשות והודיעו לעובדיהם מראש כי לא יפטרו. כך לדוגמה בנתה יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, תוכנית מיוחדת שבמסגרתה העניקה החברה מחשבים ניידים לעובדים שנאלצו לעבוד מביתם ונתנה מיוזמתה לעובדים יום חופש אחד בשבוע במהלך ימי הקורונה.

Support Ukraine