משבר הקורונה לא הצליח לעצור את ענף היבוא המקביל

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 21 מאי 2020, כלכליסט
יבואן רכב
יבואן רכב
מסמכי משרד התחבורה מפרטים רשימה של מותגים ויבואנים – חדשים וותיקים אשר פעילים בשוק הישראלי נכון ל-2020. חלק מן המותגים, בעיקר בתחום היבוא המקביל, חדשים בשוק

מגיפת הקורונה לא הצליחה לעצור את ענף היבוא המקביל – כך עולה מנתונים של משרד התחבורה המפרטים את רשימת רישיונות יבוא הרכב שהעניק משרד התחבורה במהלך המחצית הראשונה של השנה. יש להדגיש כי טכנית, מחצית השנה הראשונה טרם הסתיימה, אך עיקר הרישיונות החדשים כבר עודכנו במערכות משרד התחבורה במהלך השבוע האחרון.

בעקבות "חוק רישוי רכב", החוק להסדרת ענף הרכב הישראלי, שנכנס לתוקף ב- 2016 הוגדרו שלושה סוגים של יבואני רכב בישראל: יבואני רכב ישירים, כלומר יבואנים כדוגמת כלמוביל, דלק מוטורס,יוניון מוטורס ודומיהם, אשר רוכשים את המכוניות ישירות מיצרן הרכב. יבואנים עקיפים, כדוגמת אוטו מקס, גזפרו ואחרים אשר רוכשים את הרכבים מסוכנויות רכב בחוץ לארץ (סוכנויות שבעצמן רוכשות את הרכב מהיצרן) וסוכני יבוא אישי שמייבאים מספר מכוניות מצומצם ללקוחות פרטניים - בדרך כלל עד 20 מכוניות לסוכן.

כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", במקרים רבים יבוא מקביל של מכוניות מדגמים מסוימים גרם ליבואן הרכב הוותיק להעניק הנחות והטבות או לסירוגין להוזיל את מחיר המחירון הרשמי של דגמים מסוימים. ועם זאת, במקרים אחרים קיימות הסכמות בין יבואני הרכב המקבילים החדשים והוותיקים, לא לייבא את אותם הדגמים בדיוק.

ממסמכי משרד התחבורה עולה רשימה מפורטת של מותגים ויבואנים – חדשים וותיקים אשר פעילים בשוק הישראלי נכון ל-2020. חלק מן המותגים, בעיקר בתחום היבוא המקביל, חדשים בשוק. יצוין כי יבואני הרכב המקביל בדרך כלל משתדלים להצניע את פעילותם ולהתמקד בפריפריה או בשיווק נקודתי באמצעות רשתות חברתיות, בין היתר מתוך חשש מפני היבואנים הוותיקים. ואכן - מבחינת הרשימה החדשה של משרד התחבורה עולה שורה של שינויים ביחס לאשתקד. כך לדוגמה עולה, כי חברת "אוטו חן" שבבעלות משפחת בליליוס החלה ביבוא של מוניות מתוצרת מרצדס.

אוטו חן עצמה ניסתה בעבר לייבא את מכוניות טסלה לישראל. עוד עולה, כי דוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן, מחזיקה כעת בזיכיון היבוא של TAYLOR DUNN - יצרנית של רכבים תפעוליים שיובאו עד לשנה שעברה על ידי מטרו מוטור.

בניגוד ליבואני הרכב הוותיקים שבדרך כלל אינם נהנים ממותגים חדשים רבים, שוק האופנועים תוסס יותר. כך, לפי רשימות היבואנים נרשם השנה זיכיון יבוא של אופנועי URAL המיוצרים ברוסיה על ידי חברת מוטו 24 קלאס, המחזיקה גם בזיכיון היבוא של אופנועי נורטון, מותג בריטי וותיק. 

השנה חלו שינויים ניכרים במבנה שוק היבוא העקיף - עם הצטרפותם של מספר מותגים חדשים לרשימת הזיכיונות. מבחינת רשימת הזיכיונות החדשה עולה כי כפי שנחשף ב"כלכליסט" - חברת גלובל אוטו מקס, הנחשבת כיום לגוף הגדול בישראל בתחום היבוא המקביל הוסיפה, כפי שנחשף ב"כלכליסט" את פולקסווגן לרשימת המותגים שביכולתה לייבא. 

חברת "אוטו פוינט" שבבעלות איש העסקים חיים דנינו שהחזיק בעבר בזיכיון אסטון מרטין בישראל הוסיפה מספר גדול של מותגים לרשימת הזיכיונות. כך, בשנה שעברה החזיקה היבואנית רק בזיכיונות יבוא של מרצדס ושל טויוטה. השנה מדובר גם בפולקסווגן, שברולט והונדה. גם טרגט מוטורס, חברה הממוקמת בירושלים שהחזיקה עד כה בזיכיונות יונדאי, קיה והונדה - הגדילה את מספר הזיכיונות ומחזיקה כעת גם בזיכיון של טויוטה. גזפרו - חברה וותיקה שהחלה את דרכה בהסבה של רכבים לשימוש בגז ולאחר מכן נכנסה לענף היבוא הוסיפה את פולקסווגן לזיכיונות של טויוטה ומרצדס בנץ שכבר בידיה ואילו אוטו חן המחזיקה בזיכיון יבוא מקביל של מרצדס הגדילה את היצע הדגמים. בנוסף מופיעים ברשימה מספר יבואנים עקיפים חדשים שעדיין אינם מוכרים בענף, המחזיקים בזיכיונות יבוא עקיף של טויוטה, KTM ואחרים. עוד נתון מעניין העולה מן הטבלה החדשה: טסלה מוטורס ישראל עדיין אינה מוגדרת נכון למחציתה הראשונה של שנת 2020 כיבואן רכב גדול. במקום זאת מחזיקה טסלה מוטורס ישראל עדיין בזיכיון יבוא זעיר בלבד, כלומר מוגבלת לייבא עד 20 מכוניות בשנה.

Support Ukraine