סגירת מרכזי המסירה של יבואני הרכב עקב הסגר הקרוב, עלולה לגרום לעצירת ה"קאמבק" של ענף הרכב. נושא זה נמצא כרגע בלב הדיונים בין נציגי יבואני הרכב לגורמים במשרד התחבורה. לכלכליסט נודע כי מתחילת חודש ספטמבר נמסרו כ-7,000 מכוניות ע"י יבואני הרכב - זאת כאשר הצפי היה לכ-20 אלף מסירות של מכוניות חדשות עד סוף החודש.
לעת עתה קיימת הסכמה בין יבואני הרכב שאולמות המכירה של המכוניות החדשות ישארו סגורים, אך לגבי מרכזי המסירה, עדיין קיימת אי בהירות.
בחודש אוגוסט נמסרו בישראל 20,090 מכוניות חדשות, עלייה מזערית לעומת אוגוסט 2019. בספטמבר אשתקד נמסרו 17,740 מכוניות חדשות, כך שאם מרכזי המסירה של יבואני הרכב יפעלו, יהיה מדובר בעלייה.
יש להדגיש: דין מכירת רכב, כלומר העברת כסף, אינו כדין מסירת רכב (מתן המפתחות). בעוד שמכירת רכב מבוצעת "על הנייר", מסירה של רכב ללקוח היא מה שמשנה מבחינת מאזן מסירות הרכב.
החודשים הקרובים צפויים להיות הרי גורל מבחינת ענף הרכב הישראלי. הסיבה העיקרית לכך היא כניסתו של מתווה המס החדש לתוקף ב-1 בינואר הקרוב. מדובר בעדכון של נוסחת המס הירוק, אותה נוסחה שלפיה מחושב שיעור מס הקנייה אשר מוטל על כל המכוניות החדשות בישראל.
בניגוד לעדכונים ה"רגילים" של נוסחת מס הקנייה (נוסחה שמורכבת ממס קניה קבוע שממנו מנוכים סכומים שנקבעים לפי כמויות המזהמים) – הפעם מדובר בגזירה כפולה: בינואר 2021 ישתנה המס הירוק - אך בנוסף לכך יעלה גם שיעור מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות מ-45% ל-50%. מכיוון שכך, יבואני הרכב שמייבאים לישראל מכוניות היברידיות הצטיידו במהלך השבועות האחרונים בצבר הזמנות נרחב של מכוניות היברידיות - כדי להספיק ולשחרר אותם מהמכס מבעוד מועד לפני ה-1 בינואר. שחרור של המכוניות ממכס עד ה-31 בדצמבר יאפשר ליבואני הרכב "להרוויח" את פערי המס. על פי הערכות בענף, נכון לעכשיו מדובר על בין 20 ל-25 אלף מכוניות היברידיות אשר צפויות להשתחרר ממכס בשבוע האחרון של 2020.
חדשות קשורות