אחרי 5 שנים של חוסר הצלחה - ברכבת ישראל ממליצים לסגור את חברת הבת למטענים

לפני 5 שנים, חודשיים - 15 פברואר 2019, כלכליסט
אחרי 5 שנים של חוסר הצלחה - ברכבת ישראל ממליצים לסגור את חברת הבת למטענים
החברה, שהוקמה לפני 5 שנים, הציגה בספטמבר 2018 הכנסות בסך 135 מיליון שקל, זאת לעומת 145 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 7%. ברכבת נימקו את הירידה בצמצום הסובסידיות הממשלתיות וכן ב"סגירות קווים לא מתוכננות אשר השפיעו על כמות ההובלה"

דירקטוריון רכבת ישראל הודיע לפני שעה קלה שהוא ימליץ לממשלה לסגור את חברת הבת למטענים. מדובר בחברה שהוקמה לפני כחמש שנים. מטרת הקמתה של חברת הבת למטענים הייתה להכפיל ולשלש את כמות המטענים שהרכבת מובילה, והתחרות בהובלה מסורתית שמבוצעת כיום באמצעות משאיות. ברכבת הודיעו אז, שינצלו ציוד ישן או כזה שלא מתאים להובלת נוסעים, כדי להגדיל את הפעילות בתחום, וכן שיובילו מטענים גם בשעות הלילה, בקיבולת גבוהה יותר מצי המשאיות.

למרות זאת, פעילות חברת הבת למטענים הייתה לא אחידה והיא התקשתה להציג גידול בתחום. בדו"חות החברה לסוף הרבעון השלישי של השנה, צויין ש"הכנסות מהובלת מטענים לתשעת החודשים שהסתיימו ביום 30 בספטמבר 2018, הסתכמו לסך של 135 מיליון שקל, לעומת הכנסות בסך 145 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 7%".

ברכבת נימקו את הירידה בצמצום הסובסידיות הממשלתיות לתחום זה, אבל באותה שורה הודו בחברה ש"בתשעת החודשים לשנת 2018 החברה הובילה 6.5 מיליון טונות לעומת 6.9 מיליון טונות בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 6% בכמות המובלת". לטענתם, זו נבעה בין השאר מ"סגירות קווים לא מתוכננות אשר השפיעו על כמות ההובלה".

בשלב זה לא ברור מה יעלה בגורלו של מנכ"ל חברת הבת למטענים כתריאל מוריה, שמונה לתפקידו במהלך 2015. ברכבת מחדדים שהם לא יפסיקו להוביל מטענים, אלא פשוט יעשו את זה בתוך החברה, מבלי להחזיק חברת בת עם מנגנון לא רצוי שמפוקח גם על ידי שורת דירקטורים. מי שכיהן כיו"ר דירקטוריון החברה הוא המנכ"ל היוצא שחר איילון, שאמור לעזוב את תפקידו בעוד כחודש וחצי.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "דירקטוריון חברת רכבת ישראל ממליץ לרשות החברות ודרכה לממשלת ישראל להפסיק את פעילותה של חברת הבת למטענים. ההמלצה התקבלה בתום דיון בדירקטוריון במשימות חברת הבת והערכה צופה פני עתיד בתחום פעילות המטענים. ההחלטה באה גם על רקע חפיפה במשימות בין חברת הבת למטענים לבין חברת האם. למען הסר ספק, גם לאחר סגירת חברת הבת, תמשיך רכבת ישראל להוביל מטענים באמצעות חברת האם".

Support Ukraine