פרשת כריות האוויר הקטלניות של TAKATA היפנית שהשפיעה על מאות אלפי ישראלים בשורת ריקולים מגיעה לפשרה בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. כך עולה מתוכנה של בקשה לאישור הסדר הפשרה שפורסמה לציבור.
בשנת 2013 התגלה לראשונה שבמכוניות שבהן מותקנות כריות אוויר מתוצרת תאגיד TAKATA היפני קיימת סכנת חיים מהותית: מנגנון הפיצוץ שנמצא בבסיסן של כריות האוויר חשוף לחדירה של לחות - וכריות האוויר עלולות להרוג את מי שיושב במושב שלפניהן.
במהלך השנים האחרונות נחשפו עשרות מקרים של נוסעים ונהגים ברחבי העולם אשר נהרגו על ידי כריות אוויר של TAKATA, שהתפוצצו בפניהם בזמן תאונת דרכים והחברה, שנכון לשנת 2014 חלשה לפי פרסומים ביפן על 20% משוק כריות האוויר העולמי, נקלעה לסחרור שהסתיים בקריסת החברה בשנת 2017.
במקביל, הוגשו בישראל מספר תביעות יצוגיות נגד TAKATA ונגד מספר יצרני רכב שבמכוניותיהם הותקנו כריות האוויר הקטלניות. כעת כאמור מתפרסמת בקשה להסדר פשרה בתביעה ייצוגית, הכולל בתוכו מספר תביעות נגד יצרנית כריות האוויר (שאינה קיימת עוד), ונגד מספר יצרני רכב. יש להדגיש: חלק ניכר מהמכוניות שבהן הותקנו כריות האוויר כבר טופלו, אבל אפילו כעת, עשר שנים אחרי הפרשה עדיין מתגלים בישראל רכבים שבהם הותקנו הכריות הקטלניות.
עיקרי הבקשה לאישור הסדר הפשרה מתייחסים לרכבים מתוצרת שש יצרניות רכב יפניות: ניסאן, סובארו, מאזדה, טויוטה, הונדה ומיצובישי (הבקשה אינה מפרטת את סדרות היצור המדויקות של הרכבים המושפעים).
לפי עיקרי הדברים, כל מי שרכש, חכר או החזיק בכלי רכב מתוצרת שש היצרניות הללו שבו מותקנת כרית אוויר קדמית (מול הנהג או הנוסע), יוודע על חובתו לעבור ריקול (זאת במידה ולא עבר כבר), ובנוסף יקבל הארכה לאחריות על כרית האוויר למשך שלוש שנים ממועד ביצוע הריקול או שנתיים ממועד כניסת ההסדר לתוקף.