מפחדים מההתייקרות? אל תקנו מכונית חדשה

לפני 5 שנים - 24 מרץ 2019, Walla!
מפחדים מההתייקרות? אל תקנו מכונית חדשה
בניגוד מוחלט לפרסומים של יבואני הרכב, נוסחת המס הירוק החדשה מעודד דווקא לחכות עם קניית הרכב החדש. מבט מעבר לכותרות המתלהמות. פבל צ'רניצקי מקארספורום מסביר למה

אם אתם לא חיים מתחת לסלע, בחודשים האחרונים בטח נחשפתם לפחות לכותרת אפוקליפטית אחת בסגנון של "באפריל מחירי הרכבים יתייקרו בעשרות אלפי שקלים". הסיבה - לכאורה, היא שילוב של שינוי נוסחת המיסוי הירוק שקובעת את קבוצות הזיהום של כל רכב שנמכר בישראל (ולפיה הטבת מס), יחד עם שינוי בתקן מדידת צריכת הדלק ופליטת המזהמים - מ-NEDC שמלווה אותנו משנות ה-80 ל-WLTP החדש והמחמיר יותר (עליו נרחיב בהמשך).

החלטנו שלא להסתמך על אמירות כלליות ולבדוק לעומק מה באמת תהיה ההשפעה של שני השינויים הלכאורה קולוסליים האלה, ומצאנו כמה דברים שאיך לומר - הרימו את כל הגבות באיזור, וגרמו לנו - בקיצור נמרץ - לחשוד שהיבואנים החליטו פשוט לרכוב על גל הפאניקה כדי לדחוף אתכם לקנות מכוניות מהר משתכננתם, ו/או להעלות את המחירים באפריל (או אפילו לפני, כמו שעשו חלקם) ולגרוף את הרווחים לכיס.

אבל הדבר הכי מעניין בכל הסיפור הוא שמשרד התחבורה מציע בעקיפין פשוט לא לקנות מכוניות בחודשים הקרובים. וזה, אגב, המקום להזכיר, שגם בכל אחד משלושת העדכונים הקודמים של הנוסחה מאז פרסומה הראשון ב-2009, ההשערות דיברו על התייקרויות גבוהות משמעותית ממה שקרה בפועל.

גלגוליה של נוסחה

נוסחת המיסוי הירוק, אחת משתי אחראיות לכאורה להתייקרות, מתעדכנת אחת לשנתיים מאז שהוחלה ב-2009. מה שאומר שהיא הייתה אמורה להתעדכן בתחילת 2019. אבל מישהו, איפשהו, הבין שבגלל כניסת תקן ה-WLTP הנוסחה עשויה לגרום להתייקרות משמעותית של מכוניות שנהנות מההטבות הגדולות ביותר. משרד התחבורה ביצע "אחורה פנה" אלגנטי, חזר למחברת החשבון והבטיח לפרסם נוסחה חדשה עד ה-31 בינואר.

אחרי שהפכנו כל אבן באינטרנט ולא הצלחנו למצוא את הנוסחה החדשה פנינו למשרד התחבורה כדי לקבל תשובות. היכן אפשר למצוא את הנוסחה החדשה והאם היא בכלל פורסמה. כעבור מספר ימים דוברות משרד התחבורה חזרה אלינו עם הנוסחה המעודכנת, ולא רק שהיא איששה את החשדות שלנו, היא גם אומרת בצורה פחות או יותר מפורשת - אל תקנו מכונית בחודשיים בקרובים.
כדי לקבל תמונה של גודל ההשפעה של הנוסחה החדשה, בדקנו כמה גדולים ההבדלים בין נוסחות העבר וביצענו השוואה בין המקדמים בנוסחה של 2015 לזו של 2017, ובין זו של 2017 שתקפה כרגע, לזו שתיכנס לתוקף בראשון לאפריל.

מסתבר שגם כשלעצמם ההבדלים בין הנוסחאות לא גדולים משמעותית מאשר בשינויים קודמים ולא מצדיקים בהכרח מצדיקים את פרסומי ה"געוואלד" שאנחנו נחשפים להם בשבועות האחרונים.

CO2 - בין 2015 ל-2017 עלה ב-8.18%. מ-2017 ל-2019 עלה ב-1.68%

NOX - בין 2015 ל-2017 עלה ב-7.9%. מ-2017 ל-2019 עלה ב-10.17%

HC - בין 2015 ל-2017 עלה ב-9.24%. מ-2017 ל-2019 עלה ב-10.17%

CO - בין 2015 ל-2017 עלה ב-9.2%. מ-2017 ל-2019 עלה ב-10.15%

PM -בין 2015 ל- 2017 עלה ב-9.24%. מ-2017 ל-2019 עלה ב-10.17%

אבל השינוי המהותי ביותר הוא לאו דווקא במקדמים הספציפיים של כל אחד מנתוני הזיהום, אלא דווקא במקדם הכללי של הנוסחה. בנוסחאות הקודמות, החישוב היה פשוט למדי - נתון כפול מקדם, ועוד נתון כפול מקדם (וככה עוד שלוש פעמים), את כל זה מחלקים במאה וקיבלתם את הציון הירוק, שממנו נגזרת קבוצת הזיהום. הנוסחה החדשה, אולם, כופלת את התוצאה כולה ב-0.89. כלומר, מכונית שקיבלה ציון של 200, שאמור היה להכניס אותה לקבוצה 10, תקבל לפי הנוסחה החדשה ציון של 178 שיכניס אותה לקבוצה 6. רווח נקי (תרתי משמע) של לא פחות מ-4 קבוצות!

בלי פאניקה

אבל כאמור החלק המעניין באמת בנוסחה החדשה הוא בכלל לא הנוסחה עצמה אלא אמירה שמופיעה בהוראת הנוהל המעודכנת. "במחצית הראשונה של 2019 (כי העדכון היה אמור להתפרסם בסוף ינואר. פ.צ) ייבחנו ההשלכות של העדכון הנוכחי, ובמידת הצורך תעודכן הנוסחה בשנת 2020, הפרסום אודות הצורך בעדכון יועלה עד ה-1 ביולי 2019".

במילים אחרות, אומר לכם משרד התחבורה - "חכו עם האוטו החדש שאתם רוצים, לפחות עד ה-1 ביולי. עד אז נראה האם שינוי הנוסחה והמעבר ל-WLTP פגע משמעותית בצרכנים (דבר המנוגד לכל הרעיון שלו, כך עפ"י האיחוד האירופאי) ואם אכן זה יקרה, נעדכן את הנוסחה ויכול להיות שהמס ירד כבר בשנה הבאה".

כך או כך, גם עם פרסום הנוסחה החדשה, עדיין קשה לדעת בוודאות מה תהיה ההשפעה האמיתית שלה על קבוצות הזיהום של המכוניות. לכן גם אנחנו, כמו משרד התחבורה, מציעים לכם להתאזר בסבלנות, לחכות לראשון ביולי, ולראות לאן נושבת הרוח.

Support Ukraine