תאונת דרכים בשרות המילואים: את מי תובעים?

לפני 5 חודשים - 6 דצמבר 2023, Walla!
תאונת דרכים בשרות המילואים: את מי תובעים?
מאז ה-7 באוקטובר, גויסו למעלה מ-300 אלף חיילי מילואים, שרבים מהם הגיעו לבסיס ברכבם הפרטי וממשיכים להשתמש בו מאז. מילואימניק המעורב בתאונת דרכים, עשוי להיות זכאי לפיצוי ממשרד הביטחון ולא רק מביטוח החובה. למי עדיף לפנות ומתי

הייתי מעורב בתאונת דרכים ברכב צבאי. מי יפצה אותי?

תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים שהתרחשה בנסיעה ברכב צבאי חום, תטופל על ידי קצין התגמולים במשרד הביטחון. בתאונה כזו, הגוף היחיד אותו ניתן לתבוע הינו קצין התגמולים, על פי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959.

ואם נהגתי ברכב פרטי בזמן שירות מילואים?

במקרה כזה יכול חייל המילואים להגיש תביעה למשרד הביטחון באמצעות קצין התגמולים, בגין הנזק הגופני שנגרם לו, או להפעיל את פוליסת ביטוח החובה של הרכב הפרטי, ולהגיש תביעה אזרחית כנגד חברת הביטוח.

איך נדע למי לפנות?

חשוב להבחין בין תאונה המתרחשת בנסיעה במהלך השרות, לבין תאונה המתרחשת בחופשה.
כאשר חייל מילואים נפגע בתאונת דרכים בזמן חופשה, ניתן להגיש תביעה אך ורק לחברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה. במקרה זה אין כל התלבטות, והתיק מתנהל בהתאם לחוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים. כאשר מדובר בתאונת דרכים ברכב פרטי במהלך שירות המילואים, לנפגע יש אפשרות לבחור בין קצין התגמולים לבין חברת הביטוח.

מתי מדובר בתאונה בשירות צבאי ומתי בתאונה בחופשה?

כמו בכללים החלים על תאונות עבודה. כאשר מדובר בנסיעה מהבית לבסיס ובכיוון ההפוך, הדבר יחשב כתאונה בזמן שירות. על אותו משקל, נסיעה המתרחשת במהלך השרות לצורך מילוי תפקיד מבצעי, תחשב כתאונה בשירות צבאי. האבחנה תתבצע בהתאם לנסיבות ומהותן.

לדוגמה, רס"פ אשר נפגע בתאונת דרכים ברכבו הפרטי, בעת העברת ציוד או מזון בין המוצבים, היא תוכר לרוב כתאונה שנסיבותיה מעידות כי התרחשה במהלך ולצורך השירות הצבאי.

עם זאת, כאשר אנו דנים בתאונה בדרך אל הבסיס או בחזרה ממנו, פעמים רבות הדבר לא יוכר כתאונה במהלך השרות. למשל במקרה בו חייל המילואים אמנם יצא מהבסיס לביתו, אך בדרך עבר בסופר, בקניון, או ביקר קרובי משפחה. במקרה זה יבדקו הנסיבות ויתכן כי זו לא תחשב כתאונה שהתבצעה במהלך שירות צבאי.

מהם היתרונות בתביעה דרך קצין תגמולים?

היתרון העיקרי בהגשת תביעה לקצין התגמולים, גלום בזכויות להן יהיה זכאי הנפגע תחת אגף השיקום אם תתקבל תביעתו, כגון הטבות ממושכות לכל החיים, טיפולים רפואיים, הקלה במיסוי, לימודים, נופשים ועוד.

פיצוי כספי חד פעמי יינתן רק במידה והנפגע יוותר עם שיעור נכות צמיתה של 19%-10%, ואילו קצבה חודשית תינתן רק במידה ותקבע נכות צמיתה בשיעור של 20% ומעלה . בכל מקרה אחר לא יינתן פיצוי כספי כלל.

חשוב לציין כי במקרה בו תקבע נכות בשיעור נמוך מסף הנכות המזכה בפיצוי כספי, הנפגע יהיה רשאי להגיש בעתיד תביעה בגין החמרה. ככל שתתקבל התביעה להחמרה ותקבע נכות מזכה, אזי חייל המילואים יהיה זכאי לפיצוי כספי.

מהם היתרונות בתביעה דרך חברת הביטוח?

היתרון העיקרי בהגשת תביעה לחברת הביטוח, נעוץ בכך שהנפגע יהיה זכאי לפיצוי כספי בכל מקרה. גובה הפיצוי יקבע בהתאם לחומרת הפגיעה ולנסיבותיו האישיות של הנפגע . כל זאת, בהתאם לשיעור הנכות, הגיל, השכר, פוטנציאל ההשתכרות וכו'.

החיסרון הוא בכך שהפיצוי שינתן יהיה לרוב חד פעמי, ולא ניתן יהיה לתבוע בעתיד בגין החמרת הנכות.

האם עדיף להגיש את התביעה למשרד הביטחון או לחברת הביטוח?

הבחירה בין שתי האפשרויות מושפעת בעיקר מאופי הנזק ומעוצמתו. כאשר מדובר בנזק גוף משמעותי, או בנזק גוף בעל פוטנציאל החמרה בעתיד, לרוב עדיף לפנות לקצין התגמולים במשרד הביטחון. אך כאשר מדובר על נזק גוף קל יחסית, לרוב עדיף לפנות לחברת הביטוח. חשוב לזכור שכל מקרה נשקל לגופו בהתאם לנסיבות המקרה, ועל כן מומלץ לפנות ליעוץ משפטי.

האם אפשר להחליף מסלול תביעה באמצע?

ניתן להגיש תביעה לקצין התגמולים, ובמידה ובמהלך התהליך עולה הצורך לשנות את המסלול, אפשר להפסיקו ולהגיש תביעה חדשה כנגד חברת הביטוח.

האם גם חיילי מילואים הנוסעים בתחבורה ציבורית זכאים לפיצוי?

גם חיילי מילואים אשר נפגעו בתאונת דרכים במהלך נסיעה ברכבת או באוטובוס זכאים לפיצוי, לא רק מי שנסע ברכב פרטי.

עורכי הדין עמיקם חרל"פ ועומר פיקסמן הם מומחים לתביעות נזיקין וביטוח, ממשרד עורכי דין עמיקם חרל"פ ושות'

Support Ukraine