+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1461, סה"כ - 16625

הפרטת הטסטים יצאה לדרך - וכבר יש בעיות

17 יולי 2018 - ynet

Illustration

הפרטת הטסטים אותה הוביל משרד התחבורה מתחילה ברגל שמאל: מחסור בבוחנים, זמן ההמתנה נותר בינתיים ארוך ורמז עבה נשלח ממשרד התחבורה למורים המתלוננים על העלויות הגבוהות: "ניתן לתמחר ולגבות מהלקוחות"

רפורמת הפרטת הטסטים שיזם שר התחבורה ישראל כץ ואמורה לקצר את זמני ההמתנה הארוכים למבחנים מעשיים, מתחילה הבוקר (א') ברגל שמאל - עם קשיים של החברות שזכו במכרז בגיוס בוחנים, עם בעיות של המורים בהתחברות למערכת המחשוב החדשה והתייקרות צפויה של לימודי הנהיגה.

ל"ממון" נודע כי עד לימים האחרונים גייסו שתי הזכייניות שיפעילו את מערך הטסטים, טלדור ומילגם, כ-50 בוחנים בלבד לעומת 180 שאמורים להחליף

את 150 הבוחנים עובדי המדינה שהפעילו את המבחנים עד היום. בגלל המחסור הורד הגיל המינימלי של בוחן נהיגה ל-21, בעוד נהג מלווה לנהג שזה עתה עבר טסט חייב להיות לפחות בן 24. בנוסף, מורי נהיגה מהשרון ומירושלים מדווחים בעיות התחברות למערכת המחשוב החדשה, שבאמצעותה מוזמנים הטסטים המחולקים כעת אוטומטית, מה שמונע מהם רישום תלמידים למבחנים.

במשרד התחבורה סירבו להגיב לטענות אך בהודעה חריגה שנשלחה ביום שישי אחר הצהריים, הודה לראשונה המשרד כי הרפורמה לא תשיג בחודשים הקרובים את יעדיה. כיום עומד זמן ההמתנה לטסט על חמישה חודשים, והמשרד התגאה כי הרפורמה תאפשר לקצר אותו ל-2 עד 5 ימים במקרה של טסט ראשון, ו-7-14 ימים לטסטים חוזרים. אולם כעת מודיע המשרד כי יעדים אלה יושגו בהדרגה רק בחודשים הבאים - בעוד חודש (ה-15 באוגוסט) צפוי זמן ההמתנה להתקצר לחודש, בעוד חודשיים (ה-15 בספטמבר) הוא צפוי לעמוד על ימים בודדים. 

המשרד גם גילה כי רק 4,500 מ-6,000 מורי הנהיגה התקינו ברכבם את מערכת תיעוד הטסטים מתוצרת "מוטורולה סולושנס", המהווה בסיס לשיטה החדשה, אך התקנות לשימוש בה פורסמו רק לפני פחות מחודש. יש להזכיר בהקשר זה כי רק לפני ימים ספורים ערך המשרד כנס הסברה רשמי גדול למורים, בהשתתפות אנשי משרד הרישוי, לגבי השיטה החדשה והשלכותיה.

אתרי היציאה החדשים לטסטים ייפתחו בהדרגה בימים הבאים, וחלקם כבר מעוררים מחאה. בירושלים למשל יעברו הטסטים מהאזור המסחרי בתלפיות לשכונת המגורים השקטה גילה, והשכנים חוששים מעיכובים בתנועה וממטרדי רעש. וזה עוד לא הכל. על-פי השיטה החדשה, המורה והתלמיד יקבלו את מועד הטסט - ואת תוצאותיו - רק במסרון לטלפון הנייד. מישהו כנראה שכח כי לחלק מהתלמידים, בעיקר חרדים, אין כלל מכשיר סלולרי.

איך זה אמור לעבוד

בוחן הנהיגה ("הטסטר") ייבחר באופן רנדומלי לפני היציאה למבחן, במטרה למנוע אפשרות של הטיית תוצאות על סמך היכרות מוקדמת. מסלול הטסט יקבע באמצעות מערכת ממוחשבת, מתוך רשימת מסלולים נבחרים. המסלולים השונים כוללים פרמטרים אחידים של בחינה ונועדו לבחון את כשירותו של התלמיד לנהיגה במצבים משתנים.

מהלך הבחינה יצולם ויוקלט באמצעות מצלמות המותקנות ברכבי לימוד הנהיגה, וההקלטות ישמרו במערכת ויסייעו בשמירה ופיקוח על טוהר הבחינות ורמת השירות. במקרה של ערעור, ניתן יהיה לצפות בקלטות כדי לבדוק אם הפסילה הייתה מוצדקת.

המערכת החדשה פועלת על סמך מדדים קבועים, ומבטלת את היכולת של הבוחן לשקף את התרשמותו האישית מבשלות הנבחן. הבוחן אמור לסמן בטאבלט מיוחד את כל החריגות במבחן הנהיגה, והמערכת תשקלל אותן על פי דרגת חומרתן ותקבע את התוצאה בהתאם. התלמיד והמורה יקבלו את תוצאת המבחן, "עבר" או "נכשל" במסרון בתוך שעתיים מסיום הטסט. השיטה החדשה אמורה לחסל את הפערים הגדולים בשיעור מעבר הטסטים בין חלקי הארץ, בעיקר את שיעור הכישלונות הכפול בטסטים בצפון לעומת שאר חלקי המדינה.

"הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים", מצוטט שר התחבורה ישראל כץ בהודעת המשרד. זאת למרות שלקראת הרפורמה, בגלל הצורך בהשקעות בציוד מחשוב חדש ובהגדלת שעות העבודה של הפקידות המפעילות אותם, ובמימון אחזקת והחלפתן העתידית של המצלמות ברכביהם, החלו רבים מבתי הספר לנהיגה לגבות מהתלמידים כ-150-250 שקל כדמי רישום, אותם לא גבו בעבר.

גם במשרד התחבורה יש מי שרומזים על עליית מחירים ולא ירידה: סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חווה ראובני, כתבה לאחרונה למורי הנהיגה שהתלוננו על העלויות הנוספות שהוטלו עליהם, כי עלויות כאלה "ניתן לתמחר ולגבות מהלקוחות" - קרי תלמידי הנהיגה והוריהם. בינתיים עומד מחירו של שיעור נהיגה על 140-150 שקל.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAudi e-tronAutoMotorautonomous carautonomous vehicleautonomus carAutopilotavtoVAZbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeIIHSInfinitiinfotainmentintelIPOiranisisIsraeljaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia SoulKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexusLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowminiMitsubishimitsubishi ASXmobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentsubaru forestersubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahayandexаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортинфраструктуракамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא אישייבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללוי יצחקליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב ברנומובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזמלחמת סחרממשלהמס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן מקסימהנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקורקינטקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראליריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך