+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1573, סה"כ - 14000

עולים לאוטובוס מאחור? שליש לא משלמים

11 יוני 2018 - ynet

Illustration

המחיר של עליית הנוסעים מהדלת האחורית: יותר אנשים מתחמקים מתשלום. השיא: המדינה שוקלת לקנוס את חברת דן באר שבע במיליונים בטענה ש-30% לא משלמים. המנכ"ל: הנתונים מופרכים

נוסעים בתחבורה ציבורית ומשלמים על הכרטיס? ייתכן שהנוסע שיושב לצדכם לא שילם. המעבר המתגבר לעלייה מהדלתות האחוריות באוטובוסים, ותשלום באמצעות תיקוף כרטיס הרב-קו במכונות הפזורות באוטובוס ולא דרך הנהג, הגדיל את מספר המשתמשים שלא משלמים על הנסיעה.

2.5 מיליארד שקל בשנה

המעבר לעלייה מכל הדלתות נועד לקצר את זמני הנסיעה באמצעות קיצור זמני השהייה בתחנות, ולשפר את בטיחות הנסיעה על-ידי

שחרור הנהג מהצורך לעסוק בגביית כספים. אולם יש לו גם מחיר: חוסר השוויון בין הנוסעים המשלמים לאלה שלא.

התופעה בולטת כרגע בעיקר בבאר שבע, שהייתה בשנה שעברה לעיר הראשונה בארץ שבה בכל קווי האוטובוס מופעלת עלייה מכל הדלתות, עם תחילת פעילות חברת דן באר שבע בעיר. המדינה מתכוונת להטיל על החברה קנס שעשוי להגיע למיליוני שקלים, בטענה שמספר הנוסעים באוטובוסים שלה ללא תשלום מגיע ל-30%. במשרד התחבורה טוענים כי החברה אינה משקיעה מספיק מאמצים באכיפה נגד הנוסעים, דבר שעולה לה באובדן הכנסות וכי כבר נערכו לה מספר שימועים בנושא.

עם המעבר לעלייה מכל הדלתות שינתה המדינה את שיטת ההתחשבנות שלה עם מפעילות התחבורה הציבורית: המפעילות מקבלות תשלום לפי כל קילומטר נסיעה שמבצעים האוטובוסים שלה, וההכנסות ממכירת וטעינת הרב-קו מועברות לקופת המדינה.

המפעילות מקבלות תמרוץ מסוים על מספר התיקופים, כלומר על העברת הרב-קו במכונות התיקוף, ויש סנקציות על חברות שלא אוכפות לדעת המדינה את התשלום. בסך הכל מגיעות ההכנסות ממכירת כרטיסי אוטובוס לכ-2.5 מיליארד שקל בשנה. בדן באר שבע טוענים בתגובה שבתחילת ההפעלה הגיע הפער בין נוסעים שנספרו פיזית לכאלה ששילמו ל-22%, אך הוא ירד כיום לפחות מ-10%. במדינה טוענים כי המספר גבוה פי 3.

"לפקחים אין סמכות"

יוני ברונשטיין, מנכ"ל דן באר שבע, אמר ל"ממון" כי "משרד התחבורה ערך בעיר בקרה שמסתמכת על בדיקה ב-300 נסיעות אוטובוס במשך שבועיים, שבריר ממספר הנסיעות שמבוצעות בעיר. הנתונים שהוצגו לכם לגבי מספר הנוסעים הלא משלמים מופרכים, והמדינה גם שוכחת להזכיר את מי שנספרים כנוסעים אך מראש לא משלמים בכל נסיעה - חיילים, שוטרים ואנשי שירות בתי הסוהר - שבבאר שבע הם חלק משמעותי יותר מציבור הנוסעים מאשר בשאר המדינה.

"עשינו בחודשים האחרונים עבודה מקיפה, ושיעור הנוסעים הלא משלמים עומד השנה על 6% עד 8%, כולל לובשי המדים. הייתה לנו בעיה גדולה של אי-תשלום בקווי תלמידים, שטופלה מול העירייה ומערכת החינוך והמצב השתפר. לפקחים אין סמכות כלפי הילדים, הם סובלים מאלימות, וכשאנחנו מגיעים עם דו"ח שלא שולם להוצאה לפועל, שולחים אותנו לחכות עם שאר החברות המסחריות".

ב-193 האוטובוסים של דן באר שבע מוצבות מכונות תשלום במזומן ובאשראי, אם כי הן לא מחזירות עודף. יצוין גם כי דן באר שבע היא החברה היחידה בארץ שבכל האוטובוסים שלה מותקנים בדלתות הקדמיות והאחוריות אמצעים טכנולוגיים לספירת הנוסעים, אך למרות זאת דורשת המדינה שאלה גם יתקפו את כרטיסיהם.

גם באגד-ירושלים מתמודדים עם הקשיים בשינוי הרגלי הצריכה של משתמשי התחבורה הציבורית שלא משלמים לנהג וצריכים לטעון מראש את כרטיסי הרב-קו. כחלק מהלקחים של בעיית אי התשלום בבאר שבע, יצאה אגד בקמפיין 'לתקף בכיף', שנועד להזכיר לנוסעים את השינוי בשיטת התשלום ואת הצורך של גם מי שרכשו מסלולי חופשי-חודשי לתקף את כרטיסיהם. נסיעה שאינה מתוקפת נחשבת אחת שלא שולמה, ונוסעים רבים עדיין לא מודעים לכך שעליהם לשלם, תופעה שמוכרת גם ברכבת הקלה בעיר. אגד מפעילה עשרות פקחים באוטובוסים בעיר. 

הקנס: מ-100 ל-180 שקל

ברכבת הקלה בבירה נאבקים באי התשלום באמצעות הפעלה מאסיבית של פקחים, שלעתים בודקים את הנוסעים פעמיים ושלוש בנסיעה אחת. לפקחי הרק"ל יש סמכות שאין לפקחים באוטובוסים לדרוש מהנוסעים להזדהות בפניהם, ולעכבם עד להגעת שוטר במקרה שהם מסרבים למסור את פרטיהם. גם הקנס שבסמכותם להטיל גבוה יותר, 180 לעומת 100 שקלים. 

בשבוע הבא אמור משרד המשפטים לפרסם תיקון לחוק, לקראת העברתו לאישור ועדת הכלכלה בכנסת, שישווה את סמכויות פקחי האוטובוסים לאלה של פקחי הרק"ל. עם זאת, התיקון לחוק מגיע באיחור רב, שנה וחצי אחרי תחילת הפעלת העלייה מכל הדלתות. בכל מקר,ה, גם עם ההפעלה המאסיבית של הפקחים, לפי ההערכות עומד שיעור אי התשלום על הנסיעות ברכבת הקלה על 7־10 אחוז. התופעה צפויה להתגבר כאשר תרחיב המדינה את העלייה מכל הדלתות בכל האוטובוסים בגוש דן בסוף השנה, במקום קווים בודדים שבהם מתאפשר הדבר כיום.

"המון כסף לא מגיע למדינה"

"ההערכות אצלנו בחברה היא ש־13% מהנוסעים לא משלמים", אמר ל"ממון" א', פקח באחת מחברות האוטובוסים בגוש דן. "מדובר בהמון כסף שלא מגיע לקופת המדינה. החברות מקבלות 1,500 עד 2,000 שקל לכל נסיעה ולא מתאמצות לגבות את הכסף מהנוסעים. הרבה מהציוד, ממכשירי התיקוף בקווים שכן עולים בהם מאחור, לא תקין.

"יש ארבעה טיפוסי נוסעים נפוצים שאני נתקל בהם בעבודה: זה שרואה אותי עולה לאוטובוס ומיד יורד, זה שרואה אותי ורץ לשלם, זה שנשאר למרות שלא שילם ומתרץ או מתווכח, וזה שנוסע עם רב קו שאינו שלו. האנרכיה היא גם אצל הנהגים: יש מי שיקפיד לגבות תשלום מהורה שעולה עם כל הילדים, ויש מי שיגבה רק על חלק מהילדים".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAutoMotorautonomous carautonomus carAutopilotavtoVAZbatterybentleybicyclebikebikesbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorscarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedelectricemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenHyundaiHyundai KonaIIHSInfinitiinfotainmentinteliranisisIsraeljaguarjapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia riokia sorentoKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexusLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 6Mazda MiataMazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftminiMitsubishimitsubishi ASXmobileyemotorcyclemotorsportnavigationNew York Auto ShowNHTSANIOnissannissan leafNvidiaofoopelOpel InsigniapanasonicparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Roycerussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstrikestudysubarusubaru ascentsubaru forestersubaru XVsupercarssuvsuzukiSwedentakatataxitechnologyterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatesususaVolkswagenvolvoVolvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahaаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильинфраструктуракамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупцияКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедыאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלמובילכרמיאללליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמובילאיימוניותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזממשלהמס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןנסיעות שיתופיותנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה קארוקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקטנועקטנועיםקיהקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראליריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשוק הרכבשלמה SIXTתתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיות תחבורה
מכור את הרכב שלך