עוד לפני הקורונה: הצרות של שוק הרכב האירופי

לפני 2 שנים, 4 חודשים - 28 מרץ 2020, CarTube
עוד לפני הקורונה: הצרות של שוק הרכב האירופי
שוק הרכב האירופי רשם ירידה של 7.3% מתחילת השנה וזה עוד לפני השפעת מגפת הקורונה. הנתון המעודד הוא עלייה משמעותית של רכבים בעלי הנעה חשמלית.

מגפת הקורונה הקפיאה, פחות או יותר, את שוק הרכב העולמי בתוכו כמובן גם את שוק הרכב המקומי שלנו. אולמות התצוגה נסגרו, הפעילות ברוב קווי הייצור בעולם הוקפאה לשבועות הבאים ועל ההשפעה של המגפה הזו על עתיד שוק הרכב, החדש והמשומש, עוד נלמד בהמשך. אמנם רוב היבואנים מאפשרים כיום רכישת רכבים אונליין אבל כאשר העתיד הכלכלי לא ברור ומאות אלפי אנשים אבדו את מקומות עבודתם, הבעיה היא לא הריחוק מאולם התצוגה אלא חשש כלכלי הגורם באופי טבעי לשמור את הכסף בכיס מפני עתיד לוט בערפל.

עבור שוק הרכב האירופי זה המשך של פתיחת שנה חלשה במיוחד עם ירידה של 7.3% במסירות רכב חדש לעומת 2019, מסירות של 2.19 מיליון רכבים לעומת 2.37 מיליון. למעט מספר שווקים חסרי משמעות מבחינת מסירות רכב חדש בהן נרשמה עלייה, בשוקי הרכב הגדולים באירופה נרשמה ירידה משמעותית. בגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה, נרשמה מתחילת השנה ירידה של 9%, בצרפת, ספרד ואיטליה נרשמה ירידה של 7% ובבריטניה ירידה של 6%. אם ישראל הייתה חלק מאירופה, היא הייתה נמצאת במקום התשיעי מבין 27 המדינות בהן מתבצעת המדידה ועם עלייה שנתית של 5.7%.

ב-JATO Dynamics המפרסמת את הנתונים מציינים מספר סיבות לרידה בנתונים, אחת מהם היא תוצאה ישירה של שלטון הפקידים של האיחוד האירופי ותקני הזיהום הדרקוניים שנכפו על כל מי שרוצה לשווק רכב באירופה. הצורך לעמוד בתקן WLTP למדידת פליטת מזהמים וצריכת דלק הדורש בדיקה של כל אחת מרמות הגימור בהן משווק דגם - כולל גודל חישוקי גלגלים שונה, גורם לעיכוב מתמשך ביכולת להשיק גרסאות הנעה שונות של דגמים חדשים (וזה עוד לפני כניסה לתוקף של בדיקות RDE - בדיקה בתנאי אמת). סיבה נוספת ומשמעותית יותר היא הצורך לעמוד פליטת CO2 ממוצעת של 95 גרם/ק"מ לכל צי הרכבים של יצרן/קבוצת רכב דבר שאילץ יצרנים רבים להשיק גרסאות הנעה חשמליות או פלאג-אין בזמן קצר של פיתוח מה שגורם לעיכוב נוסף בהשקת דגמים חדשים. כל זה, בנוסף למצב הכלכלי באירופה שגם כך לא מלהיב עוד לפני המגפה.

אומרים שכל משבר הוא הזדמנות לצמחיה וזו אכן התוצאה עבור מי שהקדים להשיק דגמים הנעזרים במערכת הנעה חשמלית (היברידי, פלאג-אין או חשמלי מלא). סגמנט זה צמח לנתח שוק של 13% לעומת 6.6% בתקופה המקבילה אשתקד עם עלייה של 46% בסגמנט ההיברידי, 153% בסגמנט הפלאג-אין ו-92% בסגמנט הרכב החשמלי. שוק הבנזין הצטמצם לנתח של 54% לעומת 58% ושוק הדיזל הצטמצם גם הוא לנתח של 31% לעומת 34%.

טויטה לדוגמה היא אחת המרוויחות הגדולות עם שליטה מלאה על שוק הרכב ההיברידי באירופה, הקורולה שחזרה לשוק זה (במקום האוריס) יחד עם היאריס, הראב4 וה- C-HR אפשרו לטויוטה להשיג את המקום החמישי בטבלת המסירות להיות מבין היצרנים היחידים שרשמו עלייה (11%) השנה לעומת 2019. גם ב.מ.וו סדרה 3 החדשה ופולקסווגן פאסאט המחודשת, שני דגמים עם מערכת הנעה פלאג-אין, זכו לעדנה בסגמנט שרק ספג מכות בשנים האחרונות כאשר שני הדגמים רשמו עלייה במסירות של 73% ו-54% בהתאמה. גם קיה, המשווקת באירופה שני דגמים חשמליים (e-נירו וסול EV החדשה) ושלושה דגמים היברידיים/פלאג-אין (נירו, אקסיד וסיד סטיישן) הצליחה לרשום השנה עלייה נאה של 9% במסירות רכב חדש.

קבוצת PSA נהנית מהשקה מוצלחת של פיג'ו 208 החדשה ואופל קורסה החדשה ומה שהכי מפתיע בטבלת המסירות זו העדנה של פיאט 500 ופיאט פנדה, שני הדגמים הוותיקים ביותר ברשימה זכו לאחרונה למערכת הנעה חדשה (מנוע ומערכת מיקרו-היברידית) שהקפיצה את מכירות שני הדגמים הזולים, יחסית.

בחלוקה לסגמנטים, סגמנט ה- SUV ממשיך בשליטה מלאה על שוק הרכב עם נתח של 39%, סגמנט הסופרמיני אוחז בנתח של 20%, סגמנט המשפחתיות בעל נתח של 17%, סגמנט העירוניות מחזיק בנתח של 6.9% וסגמנט המשפחתיות הגדולות בנתח של 6.6%.

Support Ukraine