ישראל תפסה מקום בולט בייצוא רכב מסין
ישראל הייתה אחד משווקי הייצוא הדומיננטיים של תעשיית הרכב הסינית לגוש האירופי ב־11 החודשים הראשונים 2023 - כך עולה מנתונים ראשוניים שפרסם המכס הסיני. ישראל תפסה את המקום ה־18 הכללי בייצוא רכב מסין לעולם בתקופה הזו. אולם, בקרב המדינות עם תקינת רכב אירופית (לא כולל רוסיה), תפסה ישראל את המקום השביעי ברשימת יעדי יצוא הרכב מסין. ישראל ממוקמת בטבלה אחרי שווקי רכב גדולים בכמה סדרי גודל, בהם (לפי הסדר) בריטניה, בלגיה, ספרד, טורקיה, הולנד וגרמניה.
על פי הנתונים העדכניים של המכס הסיני, יוצאו לישראל ב־11 החודשים הראשונים של השנה החולפת כ־54,306 כלי רכב מתוצרת סין. הנתונים כוללים גם כלי רכב שיוצאו למלאי של היבואנים בישראל ועדיין לא נמכרו בפועל. כמות זו מהווה כ־1.2% מכלל יצוא הרכב הסיני באותה תקופה, שעמד על כ־4.24 מיליון כלי רכב.
עיבוד של הנתונים מגלה כי בניכוי הייצוא של טסלה 3 - שמיוצרת במפעל בשנחאי וגם השנה הייתה מובילת הייצוא של כלי הרכב הסיניים לאיחוד האירופי - ישראל עולה משמעותית בדירוג, והופכת לאחד משלושת שווקי היצוא הגדולים לרכב עם תקינה אירופית של מותגים סיניים ב־2023.
נתח השוק צפוי לגדול ב־2024
הנתונים השנתיים המסכמים של איגוד יבואני הרכב בישראל מגלים כי בשנת 2023 נמסרו בישראל 47,154 כלי רכב מתוצרת סין, נתח של כ־17.4% מכלל השוק. מתוכם כ־76% היו כלי רכב חשמליים. מותגי רכב סיניים תפסו שלושה מתוך עשרת המקומות הראשונים ברשימת המסירות לפי מותגים בשנה החולפת, כולל רכב בנזין, הייבריד ודיזל, והדגם אטו3 של חברת BYD היה הרכב הנמכר ביותר בשנה החולפת עם 14,244 יחידות.
בדירוג המסירות בפלח הרכב החשמלי התמקמו מותגים סיניים בארבעה מתוך עשרת המותגים המובילים, ותפסו נתח של כ־70% מהמסירות בפלח.
על פי הערכות בענף, נתח השוק של המותגים הסיניים אף צפוי לצמוח ב־2024 בשל הצטרפותם של מותגים חדשים רבים מתוצרת סין לתחרות בפלח. ברבעון האחרון בלבד נכנסו לשוק הישראלי עוד ארבעה מותגים חשמליים מתוצרת סין, וזאת לצד הרחבה משמעותית של יבוא דגמים אסטרטגיים של מותגים קיימים. בין השאר נחת בישראל בימים האחרונים משלוח מסחרי ראשון של הקרוס־אובר החשמלי צ'רי FX, שאמור להתחרות מול דגמים מובילי שוק, ובדרך נמצא משלוח מסחרי גדול של מכונית הספורט־סדאן Seal של BYD, שאמורה להתחרות בטסלה מודל 3.
מותגי הפרמיום מסין NIO ו־XPENG יפתחו אולמות תצוגה מרכזיים בהרצליה
ריבוי מותגי הרכב החדשים, בעיקר הסיניים, שנכנסים לישראל, מייצר שגשוג בביקוש לנדל"ן מסחרי, שמתאים להקמת אולמות תצוגה לרכב במרכז הארץ. בשבוע שעבר דיווחנו על הפתיחה של שני אולמות תצוגה חדשים ומתקדמים של המותג Zeekr, המיובא על ידי יוניון מוטורס - האחד בקמפוס של WIX בגלילות, והשני במגדל מילניה החדש ב"מתחם ה־1000" בראשון לציון.
לגלובס נודע כי לאלה צפויים להצטרף ברבעון הקרוב עוד שני "אולמות דגל" של מותגי רכב חדשים מסין, שניהם ברחוב שנקר בהרצליה. בשנקר 4 צפוי להיפתח NIO House, הראשון בישראל של מותג הפרמיום החשמלי הסיני NIO, שמיובא על ידי דלק מוטורס. יצוין כי בדומה לטסלה, חברת NIO מקפידה על אחידות בעיצוב ובמיתוג של אולמות התצוגה שלה בכל העולם, וככל הידוע גם האולם בהרצליה ייפתח על פי הסטנדרטים והמתכונת שמכתיבה חברת האם. כיום משווק המותג NIO באופן זמני באמצעות חנויות PopUp.
כמה עשרות מטרים משם, ברחוב שנקר 11, צפוי להיפתח אולם התצוגה המרכזי והייצוגי של מותג הפרמיום החשמלי הסיני XPENG, שכרגע משווק מאולם תצוגה במתחם של חברת קרסו בראשון לציון ומ־PopUp שממוקם בתל אביב. גם "אולם הדגל" של המותג הזה צפוי להיבנות על פי הסטנדרטים של אולמות התצוגה הבינלאומיים של היצרן הסיני, שמכונים Xpeng Store.
יצוין כי באותו רחוב גם ממוקם אולם התצוגה של המותג ג'נסיס, וברדיוס של כמה מאות מטרים ממוקמים עוד כשבעה אולמות תצוגה לרכב. במקביל קיים ביקוש ער לנדל"ן מסחרי המתאים לאולמות תצוגה חדשים גם בחיפה.
נחת בישראל: ג'יפ אוונג'ר החשמלי
חברת סמלת, יבואנית המותג ג'יפ, השיקה השבוע בישראל את הקרוס־אובר הקומפקטי החדש Avenger, שישווק בשלב הראשון בגרסה חשמלית בלבד. אורכו של הרכב כ־4.1 מ', גובהו 1.52 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מ' ומצויד בתא מטען בנפח 355 ליטר.
לרכב יש גם יכולות שטח בזכות מרווח גחון גדול יחסית, סוללה ממוגנת ומערכת בקרת משיכה שמותאמת למצבי עבירות שונים. מערכת ההנעה כוללת מנוע חשמלי בהספק 156 כ"ס וסוללה של 54 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 400 ק"מ ומאפשרת טעינה מהירה בקצב של עד 100 קילוואט. מערך הפיקוד כולל מסכים דיגיטליים. המחירים נעים בין כ־190 ל־220 אלף שקל, ומשקפים את מס הקנייה החדש.
יוניון מוטורס מציעה אחריות מורחבת לרכב ישן של טויוטה
חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, הציגה השבוע דופן להרחבת האחריות השנתית על כלי הרכב של טויוטה, שגילם עד 15 שנה או שעברו עד 250 אלף קילומטר. את האחריות ניתן לרכוש לתקופה מוגדרת של בין חצי שנה לשנתיים בהתאם לסוג הרכב בתשלום קבוע מראש. האחריות מכסה רכיבים מרכזיים דוגמת מנוע, תיבת הילוכים, מערכת ההיגוי, מחשבי בקרה שונים, מערכת הבלימה ועוד.
האחריות המוצעת לכלי רכב "מבוגרים" היא לשנה ועד 15 אלף קילומטר לכלי רכב פרטיים, או חצי שנה ועד עשרת אלפים קילומטר לרכבי שטח.
חדשות קשורות